Elotecs historie kan trygt kalles et norsk bedriftseventyr, hvor askeladden (gründeren) Jan Kleven og hans gode medhjelpere for lengst har vunnet hjertene til installatører både i hele kongeriket Norge og østenfor sol og vestenfor måne (verden for øvrig). Takket være verdensledende teknologi, har de klart å stagge det forhatte trollet (brannene) som truer med å legge gårdsbruk i ruiner.

Elotecs aspirasjonsdetektorer er i dag montert i 80 prosent av norske landbruksbygg. Det hele startet med at Jan Kleven fant et visittkort hos en gårdbruker. Foto: Elotec
Elotecs aspirasjonsdetektorer er i dag montert i 80 prosent av norske landbruksbygg. Det hele startet med at Jan Kleven fant et visittkort hos en gårdbruker. Foto: Elotec

Skapte aspirasjonsdetektoren

Men tilbake til begynnelsen for 30 år siden. Det brant ofte i landbruket, spesielt i fjøs, og det fantes ikke alarmsystemer som klarte å hindre det. Alarmene rustet på grunn av høy fuktighet, kulde og korrosive gasser. Jan Kleven identifiserte problemet og bestemte seg for å gjøre noe med det. Løsningen ble verdens mest anvendelige aspirasjonsdetektor, en røykdetektor hvor all elektronikk er samlet og beskyttet for ytre påvirkninger i en boks. I 1992 etablerte han Elotec.

Visittkortet tilhørte en kar i forsikringsbransjen, og snart hadde han allierte seg med to forsikringsselskaper. Etter en fullskalatest av alarmsystemet, lot de seg både overbevise og begeistre. De ville gjerne bidra til å få produktet ut i markedet. Kanskje ikke så rart, da brannene kostet forsikringsselskapene milliardsummer årlig.

- Det viser at det var mulig å ha tette bånd til forsikringsselskaper så lenge man jobber mot det samme målet – men samtidig ikke binde seg til noen. Dette samarbeidet har vært viktig for oss i alle år, men vi har alltid stått trygt på egne bein ved siden av forsikringsbransjen. Det har alltid vært selskapets holdning, sier Kjell Jonny Haugan. 

- Forsikringsselskaper stiller ganske strenge krav. Klarer man å innfri dem, har du en god sjanse for å lykkes, sier Nina Kleven, Elotecs leder for strategi- og forretningsutvikling.

Produktet fikk raskt innpass på markedet. I tillegg til at Jan Kleven var bevisst på å samarbeide med forsikringsbransjen, var han like klar på at systemet skulle selges og monteres via kompetente installatører.  Aspirasjonsdetektoren er nå montert i 80 prosent av norske landbruksbygg, og den brandes også av Panasonic som selger den ute i Europa under gigantselskapets egen logo.

Totalleverandør av komplette sikkerhetsløsninger

Utviklingen av sensorteknikk har alltid stått sentralt i Elotec, og selskapet er i dag totalleverandør av komplette sikkerhetsløsninger til næring, industri, landbruk, bygård, arrest/fengsel, verneverdige bygg og bolig i inn og utland. Elotec er fortsatt et 100 prosent norskeid høyteknologiselskap med hovedkontor på Oppdal. De teller nå 96 ansatte og omsetter for over 200 millioner kroner.

- I alle år har vi blitt spurt om å selge direkte til sluttkunde, men det har vi aldri latt oss friste av. Vi ønsker å spille elektrikeren god ved å lage produkter som er lette å installere og lette å forstå, og er ekstremt opptatt av å drive god oppæring og oppfølging. Vi har 5 (17 totalt i Norge) ansatte på support i Trondheim som alltid er tilgjengelig og støtter kundene. Å lage «elektrolego», er en grunntanke i alt vi foretar oss, sier Nina Kleven.

- I tillegg går vi aldri på akkord med kvaliteten på våre sikkerhetsprodukter. Trygghet for sluttbruker, kunder, ansatte og alle interessenter ligger i vårt DNA.

Det har kommet delegasjoner fra alle verdens kanter til vesle Oppdal for å finne det beste på markedet innen røyk- og branndeteksjon, og selskapet eksporterer nå ulike typer produkter til 30 land. Alt under paraplyen «alarm- og overvåking».

Nina Kleven, Elotecs leder for strategi- og forretningsutvikling og markedssjef Adrian Andresen forteller at en av Elotecs spesialiteter, er å lage spesielle, skreddersydde løsninger. Foto: Elotec
Nina Kleven, Elotecs leder for strategi- og forretningsutvikling og markedssjef Adrian Andresen forteller at en av Elotecs spesialiteter, er å lage spesielle, skreddersydde løsninger. Foto: Elotec

Har sikret mange Unesco-bygg

Siden oppstarten har målgruppen for alarmsystemene blitt utvidet til alle typer landbaserte bygg, med spesialdesignede løsninger for ulike behov for overvåking og sikkerhet. Kameraovervåking har blitt en viktig del av løsningene, hvor selskapet tilbyr full produktrange.

- Nettopp å lage spesielle, skreddersydde løsninger, er blitt spesialiteten vår, sier markedssjef Adrian Andresen.

- Gjennom mange år, har vi blant annet utviklet intelligent flammedetektorer – kjent som branndeteksjonskameraer -, som egner seg på plasser hvor det er ønskelig å oppdage brann på en tidlig tidspunkt, gjerne utvendig. Vi har sikret en rekke bygg på Unescos verdensarvliste, samt mange øvrige, kjente bygg og tettsteder, som Bryggen i Bergen, Røros by, Skudeneshavn, Loshavn, Undredal og Lærdalsøyri – og skihallen «Snø» på Lørenskog.

Nødlys er også en naturlig del av brannalarmsystemer, som de produserer og leverer stort sett til alle typer bygg.

Kortreist teknologi

Elotec utvikler og produserer det meste selv, og noe i spann med utvalgte samarbeidspartnere.

- Vi har delproduksjon hos flere partnere, men kjerneproduksjonen er på Oppdal. Alt vi selger er innom Oppdal for kvalitetssikring og tilpasning til det norske markedet. Det inkluderer også software knyttet til produktgruppene vi utvikler, sier markedssjef Andresen - og forteller at bedriften har satt av ti millioner årlig på innovasjon og produktutvikling.

Innbruddsalarm og alarmsystem på bolig og næring har eksplodert de siste årene, og som har vokst seg til et viktig satsingsområde. Det setter også installatørene pris på.

- Ja, elektrikerne er bergtatt av produktene, både fordi de er enkle å montere og enkle å selge med et så pent design. Mange installatørbedrifter har en stor del av omsetningen knyttet til våre systemer, supplerer Nina Kleven.

Satser fortsatt på landbruket

Andresen påpeker at landbruket fortsatt er en stor og viktig målgruppe for dem.

- Landbruket er i sterk utvikling, med behov for stadig mer bistand av vår teknologi. Gjennom vårt arbeid med tidlig branndeteksjon i landbruket, har vi avdekket at to av tre branner starter i sikringsskapet. Derfor har vi, i samarbeid med forsikringsbransjen, utviklet konseptet «EloRa EloTemp»-sensorer som varsler på SMS/mail ved unormale temperaturendringer i sikringsskapet.

Det betyr at hvis alarmen går kan man ringe elektrikeren og ikke brannvesenet for få feilen fikset, før det begynner å brenne. Da har byggeier full kontroll også mellom el-kontrollene, og kan oppdage brannfare før det er for sent.

- Forsikringsselskapene gir gode rabatter på forsikringen, som gjør at sluttbruker tjener inn investeringen i løpet av to år. Det gjør produktene enda mer attraktive og enda enklere for installatøren å «pushe» ut i markedet.  

Han forteller følgende eksempel på systemets fortreffelighet, men også viktigheten av kompetanse hos installatøren:

- Ved en av de første installasjonene av EloRa EloTemp på en gård i Innlandet, ble bonden irritert på at han stadig fikk meldinger om varmegang i sikringsskapet, uten at han så noen feil. Han kontaktet derfor elektrikeren som hadde installert sensorene med beskjed om han kunne justere opp terskeltemperaturen over den fastsatte verdien, slik at ikke alarmen ble utøst «i tide og utide». Selvsagt hadde elektrikeren god opplæring i anleggets funksjoner og virkemåte Han reiste til bonden og oppdaget at det var en kontaktor som var årsaken til varmegang i sikringsskapet.

- Vårt system fanget opp feilen, elektrikeren forsto det og bonden fikk byttet en brannfarlig kontaktor til 400 kroner i stedet for å bygge opp gården til 30 millioner, takket være EloRa. Derfor ønsker vi å ha fagpersoner som har kompetanse på våre systemer til å installere dem og følge opp sluttbrukeren i tråd med våre verdier.   

Skaper merverdi for hverandre

- Flinke installatører brenner for det de driver med, de skjønner problemstillingene og er opptatt av å selge inn trygghet. Vi tilrettelegger materiell som installatøren kan bruke mot sine kunder, og er alltid tilgjengelige for dem, sier Nina Kleven.

 - I tillegg har vi mange aktiviteter for å skape etterspørsel inn til installatøren. Og når vi får direkte henvendelser fra sluttbrukere, leter vi opp den nærmeste av «våre» installatører og kopler bedriften mot den potensielle kunden. Slik skaper vi merverdi for hverandre!