Integra er bransjeforeningen under Nelfo og NHO paraplyen, og har medlemmer som i hovedsak arbeider innfor digitalisering og automasjon. Hvordan er bransjen forberedt på denne stadig økende utfordringen?  Det var ett av temaene under Integras årskonferanse på Rebel og som Asle Kosbergløkk og Carl-Axel Hagen, henholdsvis direktør for digital og teknisk ledelse og direktør for sikkerhetsrådgivning hos HRP AS, satte fokus på.

- Det norske samfunnet er basert på tillit, som tjener oss som samfunn, våre virksomheter og våre institusjoner veldig godt. Men dette gjør oss også veldig sårbare for aktører med ondsinnede hensikter, påpekte de.

- Utviklingen i trusselbildet de siste årene, både i det fysiske og digitale domenet, har medført at sikkerhet og beredskap står høyt på agendaen for norske virksomheter helt inn til styrerommet. Egne sektorlovgivninger og den nye sikkerhetsloven påvirker stadig flere virksomheter og øker samtidig behovet for virksomhetens kompetanse til å vurdere egensikkerheten på tvers av fagfelt.

- I dagens dynamiske samfunn er ikke lenger Informasjon- og cybersikkerhet adskilt fra fysisk sikkerhet, krisehåndtering og beredskap. Truslene som norske virksomheter står overfor er komplekse og sammensatte, og krever en helhetlig sikkerhetsfaglig tilnærming.

De viste til aktører som Helse Sør-Øst, Østre Toten kommune, Stortinget, Nordic Choice, Nutrura, Nordland fylkeskommune og Amedia har alle blitt utsatt for hacking med alvorlige følger. Og dette er trolig bare starten på de digitale angrepene.

Nelfo/Integra jobber med en veileder innen IKT- sikkerhet, og den skal være så konkret som mulig, fortalte Kosbergløkk. Målgruppen er automasjonsleverandører, elektroinstallatører, ekominstallatører, heisleverandører og rådgivere.

Tre strategiske satsingsområder

Integra har tre strategiske satsningsområder; kompetanse, det grønne skiftet og bærekraft, hvor alle ble behørig behandlet under årskonferansen. Intagras daglige leder Vigdis Sværen og Nelfos fagsjef kompetanse Svein Harald Larsen tok for seg kompetanseutfordringene, og fortalte at de fleste bransjer er det nå vanskelig å rekruttere ønsket kompetanse.

- For å lykkes er det nok slik at tid og ressurser må allokeres til nettopp dette arbeidet, men samtidig er det viktig at vi jobber smartere. At vi leter på rett sted, involverer oss i nødvendig grad, og at vi har kontinuitet i arbeidet.

- Det er vel også slik at vi får de kandidatene vi fortjener, altså at vi får gode kandidater om vi involverer oss i studentenes utvikling gjennom studiet. Parallelt er det viktig å påse at studietilbudet er godt, og at det treffer på behovet som finnes ute hos våre medlemmer, sier Sværen.

Den største bolken ble viet bærekraft, et område alle i næringen snakker om. Medlemmene leverer i stor grad teknologi som verktøy for å skape et bærekraftig resultat. For å belyse dette området, som ble moderert av strategisk rådgiver i Integra, Roar Smelhus, fikk de hjelp av Anders Bjartnes i Norsk klimastiftelse- energi og klima, Odd- Olaf Schei fra DFØ, samt Tore Bakke fra Bravida og Roar Andersen fra Caverion.

Gjennom Bravida og Caverion fikk de frammøtte god forståelse for hvordan de jobber med temaet for å skaffe seg konkurransefortrinn. Det var helt tydelig at de i hvert fall har to tanker i hodet samtidig, hvor de både jobber med å gjøre nødvendige forbedringer og kompetansebygging internt, mens de hjelper sine kunder med å kutte klimagassutslipp ute i prosjektene.

Eller som Bravidas Tore Bakke sa det; «bærekraftige løsninger er begynnelsen på fremtiden vår, og skal bli kjernen i alt vi gjør».

Må forstå behovene

Anders Bjartnes kom inn på noe av det samme:

- Vi må finne tilbake til kjernen i det vi driver med, og hva er poenget med det vi leverer? Det er ingen tvil, vi må få til mer med mindre ressurser. Vi må samarbeide tettere og bedre, og at vi må dele løpende status, slik at vi kan lære av hverandre. Vi må gjennomføre prosjekter og prosesser med incentiver som drar oss i riktig retning, og som reelt kutter klimagassutslipp.

- Bærekraften må balanseres i tre dimensjoner, og vi må bygge kompetanse slik at vi blir en del av løsningen, og ikke problemet. Et bærekraftig resultat fordrer innovasjon, og da er det viktig at de tekniske fagene blir involvert så tidlig som mulig. I tillegg at bestiller legger til rette for innovasjon, og ikke suboptimalisering mellom fagene som for ofte skjer i en tradisjonell totalentreprise. Her ble det slått et slag for samspill, og gjerne samspill med løsningsforslag.