– Vi ser at de som vokser opp nå, er vant til digitale løsninger i alle deler av livet. Når du bestiller en bil gjennom Uber eller en matlevering fra Oda, vet du akkurat når tjenesten kommer og hva den koster. Det er denne typen forventninger som nå møter elektrobransjen, sier de til Elektro 24-7. 

Fra julemiddag til internasjonal plattform 

Installer.com ble etablert i 2022, men ideen oppsto allerede under pandemien. Kristoffer Gjerde og Gunnar Windsand Sem, daværende konsulenter hos EY, begynte å diskutere hverdagsutfordringer i håndverksfagene med en håndverker som drev egen bedrift under en julemiddag. Manglende struktur, uoversiktlig kommunikasjon og tidkrevende tilbudsprosesser var gjennomgående problemer. 

– Vi var litt «covid-deprimerte» og ønsket å løse ekte utfordringer – og kort tid senere var start-up-selskapet Proptly AS stiftet, forteller Gjerde. 

– I stedet for å lage et system som først og fremst digitaliserer papirarbeid, har vi bygget en plattform som tar utgangspunkt i kundenes behov. 

Tidligere i år skiftet selskapet navn til Installer og gjennomførte en investeringsrunde på fire millioner dollar, tilsvarende 44 millioner kroner. Før den tid hadde har de hentet ni millioner kroner totalt. I dag bruker over tusen elektrobedrifter i Norge Installer.com, i tillegg til EL-PROFFEN, Elkonor og OneCo og aktører som Elkjøp, Obs Bygg og Tibber. 

Plattformen har nå vokst ut over landegrensene og er etablert i ti land, blant annet Tyskland, Storbritannia, Nederland, Sverige og Danmark – med USA som neste vekstområde. Foreløpig har selskapet 17 ansatte på lønningslisten, og er i stadig vekst. 

Hele kundereisen på ett sted 

Kjernen i løsningen er å samle alle parter – kunde, installatør, kjede og produsent – på én digital plattform. Her kan kunder bestille tjenester, følge fremdriften, motta dokumentasjon og kommunisere direkte. Installatørene får samtidig en enkel oversikt over oppdrag, samarbeidspartnere og tilbakemeldinger. 

– I praksis betyr det at kunden slipper å lure på når elektrikeren kommer, hva det koster, eller hvem som dukker opp. For installatøren gir det mer kontroll, færre misforståelser og mindre tid brukt på å administrere, sier Rashkovskiy. 

Tradisjonelt har mange elektrobedrifter levd på relasjoner og faste kunder. Men dette mønsteret er i endring. Nye generasjoner forventer transparens, umiddelbar tilgjengelighet og valgmuligheter, påpeker han. 

– Hele konseptet med å ha «sin faste elektriker» er i ferd med å bli mer transaksjonelt. Kundene vil ha jobben gjort raskt, til en forutsigbar pris, og med dokumentasjon lett tilgjengelig. For bedriftene betyr det at digitalisering ikke lenger er et valg, men et krav for å overleve. 

Gratis inngang for de små 

En viktig del av Installer.coms filosofi er å gjøre det enkelt for de frittstående elektrobedriftene å komme i gang. Derfor koster det ingenting å bli med i plattformen, og man får tilgang til jobber via samarbeidspartnere. 

– Vi ønsker å bidra til at også de mindre bedriftene får mulighet til å konkurrere på like vilkår. Vår tanke er at det skal være enklere å få oppdrag og lettere å vokse, sier de. 

For bransjen handler det om å møte kundene der de er. Stadig oftere er det på mobilen. 

– Vi tror at om få år er det helt utenkelig for en kunde å ringe rundt etter en elektriker uten å vite hvem som kommer, når de kommer eller hva det koster. Da forventes en sømløs digital opplevelse fra start til slutt. De bedriftene som tilpasser seg, vil vokse. De som ikke gjør det, risikerer å forsvinne!