– Til tross for at 2023 har vært preget av utbyggingsstopp, spesielt på hytte og til dels i bolig, har vi bra med oppdrag. Ansatte som tidligere jobbet med nybygg jobber i dag med installasjon av solceller, oppgradering til LED-belysning, rehabiliteringer og annet. Selv om aktiviteten varierer mellom avdelingene ble ikke 2023 så ille som vi fryktet, sier Atle Jensen, Adm. Dir. i Minel.

Elektroentreprenøren er Norges femte største med omtrent 400 ansatte og 600 millioner kroner i omsetning. Konsernet har lokalt eierskap med 20 avdelinger fordelt fra Otta i nord til Sarpsborg i sør.
 

Økende interesse for grønne løsninger

Jensen forteller at interessen for solcelleanlegg og styringssystemer er økende.

– Prosjekter som har vært planlagt har blitt gjennomført som forventet, og vi ser også pågang av nye prosjekter. Endringen i forskriften for belysning har gitt mange oppdrag med å bytte ut T5 og T8-rør til LED. Installasjon av elbilladere er noe som går jevnt, og kanskje litt opp. Solceller har vært et stort marked lenge og nå ser vi økende etterspørsel i landbruket for solcelleanlegg på driftsbygninger. Investeringsviljen i solcelleanlegg følger til en viss grad strømprisen, men vi ser fortsatt stor interesse selv om strømprisene normaliseres. Jeg vet ikke hvordan det går i andre fag enn elektro, men vi ser at det vi har tapt i noen markeder har vi tatt igjen på grønne prosjekter.

– Samtidig ser vi at slike anlegg, spesielt på næringsbygg, blir mer komplekse og er avhengige av gode styringssystemer. Solceller på taket, batteribanker og ladere til nyttekjøretøy krever bedre styring mot strømnettet, sier han.

Ser muligheter innen drift

Jensen mener styringssystemer vil være en viktig del av fremtidens marked, og forteller at de fortløpende bygger kompetanse på området.

– Styringssystemer, som KNX eller andre, er proprietære fra leverandørene og viktige deler i et anlegg. Det begynner også å komme gode, både norske og utenlandske, toppsystemer som vi ser nærmere på. På sikt ønsker vi å jobbe både med installasjon, styring og overvåkning i driftsfasen. Det handler om å hjelpe kundene med styring av egne systemer for å redusere energiforbruket.

– Noen kunder ønsker fortsatt å kjøre anleggene selv, men vi jobber i økende grad med drift av anleggene etter at de er igangsatt. I slike prosjekter må vi forholde oss til andre aktører innen ventilasjon, vann, fjernvarme eller jordvarme. For å lykkes med slike prosjekter må man forstå kompleksiteten i moderne bygg.

– Som med annen teknologi og skytjenester skapes det nye muligheter. Teknologien begynner å bli veldig bra med tanke på skyplattformer og vi tror drift blir en naturlig utvikling av elektroleveransen. Det handler om å levere komponenter og få de til å virke, i tillegg til å tilby tjenester i etterkant, sier han. 

Ikke redd for nye aktører

Nettselskapene, noen statssubsidierte, begynner å konkurrere med tradisjonelle installatører på tjenester og produkter. Hva gjør det med markedet og hva tenker du rundt det?

– Det er slik at når det dukker opp nye muligheter vil noen prøve seg på markedet. Elektrobransjer eier ikke markedet, og det er helt naturlig at de som kommer fra nettsiden eller strømsalgssiden går inn i markedet for å tilby tjenester. Jeg er ikke redd for at noen skal få fordeler på grunn av subsidier og har tro på at konkurranselovgivningen i Norge tar hånd om det. At utviklingen skaper muligheter for nye produkter er åpenbart, og noe vi ønsker velkommen.

Minel etablert i 2023 investeringsselskapet Minel Teknologi AS som et verktøy for å bidra med nye løsninger og ny teknologi. 

– Sammen med andre sterke teknologimiljøer, både innen software og hardware, ser vi for oss å ta i bruk løsninger som kan bidra til å utvikle bransjen, sier han.

Er blitt medlem av Elkonor

For å styrke lønnsomheten og konkurransekraften har selskapet blitt medlem i Elkonor, en landsdekkende medlemseid og medlemsstyrt elektrikerkjede med over 195 uavhengige elektrikerbedrifter.

– Høsten 2022 begynte vi å se på hvordan IT- og virksomhetsstyringssystemene kunne hjelpe oss med endringene vi skal gjennom. Vi oppdaget at flere av systemene var gammeldags og begynte å se etter alternativer. Sammen med et konsulentselskap så vi at systemene til Elkonor passet veldig godt for vår virksomhet. Vi vil bruke 2024 på å implementere løsningene og går nå fullt inn med nytt innkjøpssystem.

– Hensikten er å sørge for at ansatte har tilgang på moderne systemer som gir de oppdatert informasjon, oversikt, og gjør arbeidsdagen mer effektiv. Det nye systemet gjør at man slipper å gjøre oppslag, men heller kan bruke informasjonen som er tilgjengelig i systemet. Motivasjonen var å finne et verktøy som kunne hjelpe oss med å øke lønnsomheten og at vi kan vokse videre. Det betyr at vi kan bruke verktøy for å gå inn i nye markedet eller finne partnere vi kan jobbe med. 

– Vi blir en av de største medlemmene og ønsker å bidra til å gjøre Elkonor bedre. Vi ønsker å øke lønnsomheten gjennom å jobbe mer effektivt, og samtidig legge til rette for å vokse innen tekniske leveranser. Vi er overbevist om at dette blir et bra samarbeid og har «øynene festet på pokalen», sier han.

«Great place to work»

Selskapet ble sertifisert som «Great Place to Work» i 2023, en internasjonale anerkjennelse for godt arbeidsmiljø. 

– Anerkjennelsen viser at vi tar vare på de ansatte, noe som er grunnlaget for hele virksomheten og videre vekst, avslutter Jensen.