På møtet var Anita Wulvig, avdelingsleder Ås vgs., Bård Løken, fagleder Askim vgs., Thor Halvosen, fagleder Glemmen vgs., Gry Sørli, rådgiver Viken fylkeskommune innen fagopplæring, Jon William Myrvoll, fagleder Borg vgs, Bård Løken, fagleder Askim vgs., Arild Bergsland, fagleder OKE Østfold, samt Knut Arne Rådal, daglig leder for OKE Østfold.

- Vi gjennomfører tre slike samlinger i året, forteller opplæringskontorets daglige leder Knut Rådahl. – På denne tiden av året tar vi blant annet en gjennomgang av lærlingene som ikke har fått plass for å gjøre en ekstra innsats for å få også disse ut i en bedrift. Lærerne kjenner elevene og vet hva de stå for og hva de ønsker.

Ønsker å skrive kontrakt med alle elevene

Opplæringskontoret i Østfold har så langt tegnet 132 lærekontrakter med medlemsbedriftene, men noen har altså ikke fått plass. De påpeker alle at dette ikke handler om lite motiverte elever, men at det kan være tilfeldigheter og naturlige årsaker til at de ikke har fått napp.

- Blant de som er igjen, kan det være flere gullkandidater, og vi kommer til å sette inn ekstra ressurser for at også disse skal få komme seg ut i praktisk arbeid, sier Rådal.

Elevene som ennå ikke har fått læreplass, omfavner fagområdene kulde/varmepumpe, ventilasjonstekniker, automasjon og energimontør. Spesielt innen energimontørfaget er det mange bedrifter som er preget av lavere aktivitet, og dermed også redusert omfanget av lærlinger.

Rådal understreker at de fleste medlemsbedriftene er bevisste på å ta inn lærlinger, men legger ikke skjul på at det kunne vært enda bedre med tanke på den generelle mangelen på fagarbeidere i elektrobransjen.

- Skal man sikre rekruttering, er den beste måten å gjøre det gjennom lærlingordningen og lære dem opp i egen bedrift, minner han om.

Kampanjer rettet mot foreldrene

I tillegg til lærlingsituasjonen, drøftes også andre temaer og utfordringer i bransjen – gjerne knyttet til rekruttering. Alle skulle ønske seg flere jenter i faget, og faglederne forteller at antall jenter som søkte seg til elektrofag dette skoleåret, varierer fra 1 til 3. Av kull på mer enn 50 elever, er det forsvinnende lite.

De er skjønt enige om at det er foreldrene som i veldig stor grad påvirker elevene i forhold til yrkesvalg.

- Ja, vi ser at det er massevis av jenter som er nysgjerrige på elektrofagene når vi er på yrkesmesser for ungdomsskolene. Likevel er det svært få av dem i søkermassen til «vår» yrkesretning, sier Øistein Andreassen, fagleder Malakoff vgs.

- Det forteller oss at det skjer noe når de kommer hjem og deler sin opplevelse med foreldrene, men opplever negativ respons: «Nei, jenta mi. Det er ikke elektriker du skal bli». Dermed hjelper det ingenting om vi løper beina av oss ut på ungdomsskolene for å informere om faget. Det bør heller satses på holdningsskapende, landsdekkende kampanjer rettet mot foreldrene.

- Ja, gjerne som TV-annonse i programmer «Farmen». Da er vi sikker på nå foreldrene, supplerer Bård Løken, fagleder Askim vgs. – Her må bransjeorganisasjonene komme på banen.

Han trekker samtidig fram viktigheten i at rådgiverne på skolene ikke avleder jenter som er nysgjerrige på elektroutdannelse, men heller støtter dem i sine valg om å velge noe de liker.

Gry Sørli, rådgiver Viken fylkeskommune innen fagopplæring, påpeker at utdanningsmulighetene innen elektrofagene er utrolig mange, og at det er mange ulike veier å gå til et fagbrev og et meningsfullt og spennende yrke.

- I tillegg er det en økonomisk fordel ved at man tjener penger fra første dag, og lønnen som fagarbeider er bra. Det bør i hvert fall ikke stå på gode argumenter for å friste flere jenter til bransjen. 

Knut Arne Rådal, daglig leder for OKE Østfold, kan fortelle at bransjen ikke har noe i mot å ta inn jenter verken som lærlinger eller fagarbeidere.

- Nei, det er ikke det det står på. De fleste ville ha valgt jenter om de hadde hatt muligheter, sier han.

- Og de som har jenter i staben, forteller at de er strålende fornøyde med dem, supplerer Jon William Myrvoll, fagleder Borg vgs.

Med det er møtet over, men «tusenkronerspørsmålet» blir hengende i rommet: Hvordan få foreldre til å anbefale elektroutdannelse til sine døtre?