Det sier Audun Skare, Head of Sustainability hos SG Armaturen. Skares rolle er å videreutvikle, koordinere og strukturere bærekraftarbeidet hos det familieeid konsernet.
– Det er i den forbindelse vi snakker om «Fakta først» - vi må har relevant informasjon om både butikk og klima når reelle endringer skal gjøres. Vi sikrer at det faktisk betyr noe og vi kan dokumentere det. I den grad kundene «verdsetter» det, så øker det vår konkurransekraft.
Skare er en av foredragsholderne under Elektrokonferansen 2025 i Oslo 5. juni, hvor han setter nettopp materialregnskap, energiregnskap og klimaregnskap på agendaen.
– Vi må alle ta inn over oss at vi lever i en verden der valutaen i stadig større grad måles i CO₂-ekvivalenter!
Han er ikke i tvil om at nettopp bærekraft, med fokus på både miljø og mennesker, vil bli et svært stort konkurransekriterium i årene framover. Ikke bare i eget hus, men også hva man kan bidra med for at leverandører og samarbeidspartnere kan nå sine bærekraftsmål.
Ingen motsetninger
– I SG Armaturen har vi stor tro på at kvalitet og langsiktighet er et godt grunnlag for god butikk. Det er ikke annerledes med klima, natur og mennesker - det vi omtaler som bærekraft. Det er i mange tilfeller ingen motsetninger.
God kvalitet på produkt og kundeservice har SG alltid gjort god butikk på. Tilsvarende nå med EPD, kvalitetsdokumentasjon gjør at de blir med videre i prosjekter hvor dette er etterspørres.
– Jeg tror SG er et eksempel på at det å ta klimapåvirkning på alvor gir konkurransefortrinn.