Fyllingsdalstunnelen er rundt 3 kilometer lang og er en del av den 8 kilometer nye gang- og sykkelvegen mellom Fyllingsdalen og Bergen sentrum.

- Prosjektet krevde masse nybrottsarbeid i europeisk sammenheng, som vi ble ekstra trigget av. Jeg elsker slike utfordringer, sier Fredrik Urke.

-  I tillegg hadde vi erfaring fra en rekke store prosjekter, og ikke minst nødvendig kompetanse og gjennomføringsevne. Derfor ville vi gjerne ha dette prestisjeoppdraget i hjembyen vår.

LOS Elektro leverte en konkurransedyktig pris, men her spilte ikke bare pris for vinne jobben. Selskapet ble vektet på kvalitet, løsninger, gjennomføringsevne og erfaring helt ned på enkelt personer.

LOS Elektro har fått mye oppmerksomhet for hvordan de løste oppdraget i Fyllingsdalstunnelen. – Det har gitt oss en unik erfaring som gir oss et konkurransefortrinn i kommende tunnelprosjekter, sier prosjektleder Fredrik Urke. LOS Elektro er medlem av EL-PROFFEN, og en totalleverandør av service- og elektroinstallasjon til privatpersoner og bedrifter. Selskapet tilbyr også tjenester innen nettverk og fiber for å sikre stabil og effektiv datakommunikasjon, samt rådgivning og prosjektering av elektriske løsninger.
LOS Elektro har fått mye oppmerksomhet for hvordan de løste oppdraget i Fyllingsdalstunnelen. – Det har gitt oss en unik erfaring som gir oss et konkurransefortrinn i kommende tunnelprosjekter, sier prosjektleder Fredrik Urke. Foto: LOS Elektro

God planlegging og godt samspill

Sommeren 2020 startet arbeidet med prosjektering, planlegging og innkjøp. En krevende øvelse, nettopp med tanke på at ingen hadde bygd en nær 3 kilometer lang og 6 meter bred hypermoderne gang- og sykkeltunnel før.

- Det var noen floker og utfordringer som måtte løses på et tidlig tidspunkt. Ikke minst i forhold til å sikre leveranser og framdrift, som satte ekstreme krav til planlegging og kommunikasjon.

Alt måtte times og tilrettelegges til minste detalj, og mye måtte prefabrikkeres da vi hadde kun drøye tre måneder på oss da vi først gikk inn i tunnelen.

- Akkurat i det øyeblikket fikk vi virkelig testet om leanbeltene våre var oss verdig!

Bedriften brukte mye tid på å forberede og motivere de som skulle jobbe i tunnelen, slik at de visste hva som ventet dem. På det meste, hadde de 40 montører, baser og lærlinger i arbeid – alle hentet fra avdelingen i Bergen.

- Vi måtte også sørge for best mulig arbeidsforhold, og monterte blant annet en LED-stripe som ga nær 500 Lux. I tillegg benyttet vi el-lifter og sparkesykler for å minimalisere støy og støv. I løpet av to og en halv måned var alt ferdigmontert, og vi kunne starte testingen.

Prosjektet har inkludert ca. 3000 lysarmaturer av forskjellige typer, 10 tunnelvifter, 5000 meter med kabelgater, og ca. 60 000 meter med kabel, samt en mengde tavler og UPS-er.

Fredrik trekker fram det gode faglige samspillet som en viktig del av suksessen.

- Bybanen Utvikling er en ekstremt fin og framoverlent oppdragsgiver, som hele tiden ser etter løsninger. I tillegg hadde vi en prosjektgruppe hvor alle gikk i samme retning, og må få gi Light Bureau og Sweco mye skryt for utmerket samarbeid.

- Vanligvis kan det oppstå uenigheter og kniving mellom de ulike aktørene. Men her hadde alle fokus på målet. Jeg har aldri tidligere opplevd en så samstemt prosjektgruppe.

Det er tungt å jobbe inne i en tunnel, men takket være godt forarbeide og motiverte medarbeidere, gikk arbeidet på skinner.
Det er tungt å jobbe inne i en tunnel, men takket være godt forarbeide og motiverte medarbeidere, gikk arbeidet på skinner. Foto: LOS Elektro

Har fått mye oppmerksomhet

Lørdag 15. april ble snoren klippet og gang- og sykkeltunnelen fra Fyllingsdalen til Bergen sentrum høytidelig erklært åpnet.

Fredrik legger ikke skjul på at det har skapt stor stolthet blant de som har bidratt i prosjektet, og at det er en god skalp å ha i beltet for bedriften.

- Vi har fått mye oppmerksomhet i etterkant i forhold til hvordan vi har fått til styringen, hvilke produkter vi har brukt osv. Dette er helt klart en erfaring som vil gi oss et konkurransefortrinn i fremtidige tunnelprosjekter.