- Den nye tilskuddsordningen har fått positiv respons i bransjen og nyheten har blitt delt av mange. Det er imidlertid kort tid siden den ble lansert, og det er først om en stund vi kan se hvordan det har påvirket søkertallene. Vi håper at det vil komme mange søknader og at ordningen bidrar til at det flere vil skaffe seg elektrisk varebil i Oslo, sier hun til Elektro 24-7.

Margrethe Lunder i Klimaetaten
Margrethe Lunder i Klimaetaten

Stoppet støtten 31. mai

Enova stoppet støtten til kjøp av nye elvarebiler og biogasskjøretøy 31. mai. Som følge av dette, avsluttes også den nasjonale tilskuddsordningen for kjøp av lader til elvarebil. Derfor har Oslo kommune etabert en ny tilskuddsordning for lading av elvarebil. Ordningen gjør at bedrifter nå kan søke tilskudd til ladebokser i tillegg til ladeinfrastruktur. Hensikten er å demme opp for den negative effekten av at Enova sin tilskuddsordning avvikles, og dermed gjøre det lettere for bedrifter å bytte fra fossil til elektrisk varebil.

Tilskuddet utgjør maksimalt 30 % av godkjente kostnader, oppad begrenset til 15 000 kroner per ladepunkt, og det gis maksimalt 1 million kroner i tilskudd.

– Staten trekker dessverre ut kontakten for elvarebilene, når Enova nå alt for tidlig legger ned tilskuddsordninger. Dette slår beina under klimaarbeidet til flere bedrifter, noe som er svært beklagelig. Når staten trekker seg ut, tar Oslo nå ansvar for å sikre at elektrifiseringen av varetransporten fortsetter. Det er avgjørende for at vi skal bli en utslippsfri by i 2030, sier Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo kommune.

Vil redusere belastningen

– Med den nye ordningen kan bedrifter som har mange elvarebiler få tilskudd til å etablere flere ladere. Vi vet at for bedrifter med mange kjøretøy er omstillingen til elektrisk ekstra kostbar på grunn av store innkjøp. Vi håper denne ordningen kan bidra til å redusere den økonomiske belastningen og bidra til overgangen til elektriske varebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.

Med den nye tilskuddsordningen gjør kommunen det i tillegg lettere for Oslo-bedrifter å søke om støtte til etablering av lading av elvarebiler på arbeidsplassen.

– Den nye ordningen Lading av elvarebil tilbyr økonomisk støtte til både ladeinfrastruktur og kjøp av ladeboks gjennom én søknad, noe som er en forenkling i forhold til dagens ordning, forteller Lunder.

Behov for drahjelp

For at Oslo skal nå sine klimamål må alle varebiler være elektriske innen 2030. I dag er andelen 15 prosent. Det er derfor fortsatt behov for virkemidler for å få flere elektriske varebiler på veiene. Et omfattende innsiktsarbeid og en virkemiddelanalyse gjennomført av Klimaetaten i samarbeid med ZERO, viser at god og forutsigbar tilgang på lading er en forutsetning for at bedrifter skal velge elektriske varebiler.

Det åpnes for søknader på Klimatilskudd.no fra og med 22.mai 2023. Laderne må etableres i Oslo.