itzen Avanti er ett av selskapene som får støtte til et banebrytende prosjekt som skal bygge to batteridrevne skip for å frakte containere mellom Norge, Sverige og Tyskland. Skipene vil ha batteripakker på over 100 MWh og skal kunne frakte 850 containere. De kan med det bli verdens største batteridrevne containerskip.
— Disse prosjektene viser på hvert sitt vis hva som er mulig med batterielektrifisering innen skipsfarten. Teknologien er nå moden og prosjektene finnes, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver innen maritim transport i Enova.
Og legger til:
— Hvis elektrifisering av bilfergene var den første bølgen, håper vi at dette blir starten på den andre elektrifiseringsbølgen innen nærskipsfarten.
Støtte til Oslo Havn
Ladeanlegg Oslo Havn får samtidig støtte til et ladeanlegg for disse skipene ved containerterminalen på Sjursøya.
— Oslo Havns visjon er å være verdens mest effektive og miljøvennlige byhavn. Enovas støtte er et svært viktig bidrag for å realisere Oslos og havnas ambisiøse klimamål, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn.
— Jeg ønsker også å berømme Eitzen Avanti for å være et offensivt og banebrytende selskap, som tør å satse på ny, grønn teknologi. Deres engasjement og vilje til å gå foran viser vei for hele bransjen.
Elektriske skip skal frakte både mineraler og turister
Enova gir støtte til flere prosjekter som viser bredden i den maritime elektrifiseringen.
- Polar Energy Shipco skal bygge et helelektrisk bulkskip som skal frakte mineraler langs norskekysten. Med rotorseil og batteripakker på over 20 MWh skal skipet klare fullelektrisk drift. tillegg får GC Rieber Minerals støtte til ladeanlegg ved Laksevågneset.
- Brim Explorer får støtte til to batterielektriske fartøy som blant annet skal gå i trafikk mellom Ålesund og Geiranger. Skipene har en rekke innovative energieffektiviseringstiltak og vil ha batteripakker på ca. 3 MWh.
- Lovundlaks får støtte til to elektriske arbeidsbåter, samt to dedikerte ladeanlegg på sine landbaser.
Totalt deler Enova ut rundt 362,7 millioner kroner i denne runden av støtteordningen «Batteri i nullutslippsskip». Tiltakene er beregnet å kutte 20 836 tonn CO₂-ekvivalenter årlig. Neste søknadsfrist er 9. september.