Lede er et av Norges største nettselskaper og distribuerer strøm til over 200.000 kunder og 340.000 innbyggere i Grenland, Hjartdal og Vestfold. Det er nå rundt 9400 kunder som har aktivert HAN-grensesnitt på AMS-måleren. Det vil si under 5 prosent! 

- Til nå har nettselskapenes rolle i grensesnittet mellom forbruker og AMS-målerne kun vært å åpne og lukke HAN-porten etter kundenes ønske.  Nettselskapene er forpliktet til å ha målere som leverer måledata i HAN-grensesnittet, men også å begrense adgang til disse. Dette styrer den enkelt kunde via nettselskapets nettside. Jeg mener også vi burde kunne tilby en enkel og rimelig visning av forbruk i app som gjør det enkelt for flere å utnytte mulighetene målerdataene HAN-porten gir, parallelt med innføringen av nye tariffer. Om det kun blir tjenester og produkter via strømleverandøren, kan det begrense utbredelsen.

Går bort fra gjennomfakturering

Inntil nå har strømselskapene gjerne stått for felles fakturering både for strømsalg og nettleie av kunden, og som dermed i hovedsak hatt kontakt med forbrukeren og tilbudt de markedsbaserte produktene. Nå ser vi imidlertid en endring, hvor det er stadig flere nettselskaper som ikke blir med på en slik gjennomfaktureringsløsning. Det gir dem en gyllen anledning til å øke kommunikasjonen direkte med sine kunder.

- Stadig flere netteiere vil nå fakturere kundene direkte. Dette er naturlig endring og gir nettopp større oppmerksomhet i forhold til nettleie og den nye nett-tariffen, slik at forbrukerne jobber aktivt med forbruket sitt for å få til en ønsket utjevning av nettbelastningen.

Schytte påpeker at det finnes svært mange strømselskaper som tilbyr ulike og forskjellige strømprodukter og aktiviteter, noen produkter går på å ta i bruk teknologien som gjør at kunden kan følge med på forbruket sitt. Men i stedet for å presentere strømforbruket dagen før, vil det gi langt større nytteverdi for kunden gjennom å få sanntidsinformasjon via HAN-porten. Flere strømleverandører/strømselskaper har nå lansert løsninger/produkter som nettopp tar dette steget og det går i riktig retning.

- Mange - spesielt de godt voksne - savner en enklere tilnærming enn via smarthusløsninger, som er knyttet opp mot app-teknologi, men betinger en større investering og som kan være et stort trinn for mange å ta når de bare er ute etter god og enkel informasjon om forbruket. Det er også mange strømkunder som ikke vil ha tjenester koplet mot én strømleverandør, men vil ha frihet til å kunne bytte leverandør når man ønsker det. Og huset blir ikke smartere enn kunden som bruker strømmen, sier han med et smil. 

I sum kan det for mange bli en terskel å benytte mulighetene HAN-porten gir, mener han.

- En del av kravet til AMS-målerne, var jo nettopp å øke nytteverdien for kunden ved å få enkelt tilgang til måleren via dette grensesnittet. Derfor er det viktig å kommunisere at alle har denne muligheten, men dessverre er det ikke så god tilgang til enkle løsninger. Interessen for strømforbruk og nettleie er typisk svært stigende med de prisene vi har opplevd i det siste og ventelig vil vare en stund fremover.  

- Forbrukeren er opptatt av totalkostnaden og så lenge både strøm og nettleie er med utgangspunkt i det faktiske forbruket vil oppmerksomhet på dette være til hjelp for å redusere sin kostnad. 

Nettselskapene som holdepunkt

Han påpeker at nettselskapene har en annen posisjon enn strømleverandørene, og at de representerer et fastere holdepunkt for kunden.

- Vi sørger for at de har strømmåler og strøm i huset, og har en forpliktelse om å sørge for stabilitet og sikkerhet for at måleløsning er varig. Jeg mener det ville gitt vesentlig fortgang om nettselskapene kunne ha koplet på noe her og hatt ansvar for et produkt som ville gitt kunden kunnskap om eget forbruk, og med det kunnet påvirket til å gjøre grep for å få god kontroll på sitt forbruk.

Det ville vært en ny fase som er verdt å se på, sier han og minner om de gamle watt-målerne som tidligere hang på kjøkkenveggen. - De var utrolig bra og nyttige, og vi må ned på det nivået med en enkel løsning for å kunne få med oss flest mulig. Jeg kan ikke se at det er noe som hindrer nettaktørene å kunne ha en slik rolle, selv om det er et kommersielt produkt.

- Om nettselskapene skal tilby en slik løsning for kundene, vil dere vel bli konkurrenter med installatører som har avtaler med smarthusleverandører?

- Nei, jeg vil heller påstå det motsatte. Om vi kommer inn med en enkel løsning hvor kundene kan se hvor mye strøm de bruker i øyeblikket og finne ut hva som bidrar til toppene, vil mange helt sikkert se sparepotensialet og bli motivert til å få inn styringsløsninger etter hvert. Om forbrukeren hadde blitt tilbudt et slikt, enkelt produkt parallelt med at det innføres ny nettleiemodell, hadde det vært et løft for å kunne få opp en god dialog og tatt ned noe av usikkerheten rundt endringen.

- Og ved at det er nettselskapene som leverer ny nettleiemodell, har vi veldig gode intensjoner om å få opp en løsningen som kunden responderer på i forhold til den nye modellen. I dag opplever vi mye usikkerhet mot hvordan modellen ser ut, som jeg tror bunner i at de ikke har oversikt over eget forbruk og heller ikke har fått nok informasjon om de ulike elementene som følger med i den nye nettleiemodellen. Men man veit derimot at det er dyrt å bruke mye strøm når prisen er høy og det er helst nå man har mest bruk for den sammen med alle andre.

-  Installatøren og montøren som treffer forbrukeren har en viktig oppgave i å formidle hvilke muligheter som finnes og formidle god og riktig informasjon.  

- Er dette så avgjørende for å få til den ønskede effekten om utjevning at et slikt produkt burde vært tilbudt gratis av staten?

- Jeg er usikker på om dette eksempelvis skulle kvalifisert til støtte fra Enova. De bidrar i dag med ulike pakker beregnet på litt større investeringer, men absolutt burde det inngå. Men jeg tror at prisen ville ha gått betydelig ned om nettselskapene kunne ha tilbydd en enkel modul som støttet opp imot dette med bruk av sanntidsdata og nettleie. I den forbindelse vil det være naturlig at nettselskapene påtok seg eller sørget for at rollen som serviceprovider for å holde en slik modul i drift ble tilgjengelig.