Ladeanlegget nær Norges travleste flyplass rangeres blant de største i sitt slag. Med imponerende 244 ladestasjoner på samme parkeringsområde, viser dette initiativet tydelig fremtidens ambisjoner for bærekraftig mobilitet. Lars Gustav Haugli, styreleder i Gardermoen Parkering, bekrefter at oppgraderingen var nødvendig for å lede an i overgangen til elektrisk mobilitet.

- Vårt mål er å gi våre kunder en mer bærekraftig parkeringsopplevelse, som betyr at vi skal produsere strøm med solceller, vi skal ha elektrisk busstransport til og fra flyplassen, og vi skal tilby elbillading til en stor del av våre kunder, sier Haugli.

Men å oppgradere til en elektrisk bilpark er ikke bare en enkel sak, dersom vi hører på ladeekspert Fredrik Hegland i Zaptec. I følge han kan strømforsyningen være for dårlig – hvis den ikke blir utnyttet riktig.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Ladeekspert Fredrik Hegland i Zaptec

- Kapasiteten til ladeinfrastrukturen må tilpasses, og enn så lenge kan vi se på den som en motorvei med tre filer. Med et tradisjonelt ladeanlegg vil du måtte bli i den filen du opprinnelig valgte, selv om du ser at det er bedre bevegelse i en annen fil, fordi det er barrierer mellom filene. Men når du har ladeanlegg med fasebalansering kan du velge de filene som har ledig kapasitet og veksle dit automatisk. Det vil si at du får ladet med en høyere hastighet, det gir en jevnere belastning på strømnettet og du får ladet flere biler samtidig, sier han.