Mulighetene det grønne skifte gir har blitt snakket om de siste ti årene, men det er spesielt de siste 3-4 årene hvor mulighetene har vist seg for de fleste installatører, store og små.

Det blir stadig flere husholdninger som ser etter alternative energikilder for å lette på strømregningen, styringssystemer for å endre forbruket og lagringsmuligheter for å kunne kjøpe inn strøm når den er billig og bruke når den er dyr.
De installatørene som satser på opplæring og kompetanseutvikling vil kunne rådgi kundene sine på en helt annen måte enn de som sitter mer på gjerde. Det handler ikke bare om å selge inn løsninger, men også om å bli sett på som den naturlige kilden for råd om energi, strøm og styring blant kundene.

Har vært opp til den enkelte
De siste årene har vi snakket med flere bedrifter om hvordan de takler endringene og behovet for ny kunnskap, men de fleste har ikke et formelt program som viser hva hver enkelt ansatt må kunne for å gi kunden best mulig råd om for eksempel solenergi, smarthusløsninger og energilagring. Mange kunder opplever derfor et stort sprik mellom hver enkelt bedrift og elektriker de er i kontakt med.


Det er elektrikeren og rådgiverne rundt som burde være den primære informasjonskilden for hvilke løsninger som passer best hos den enkelte kunde. Ofte faller ansvaret for smarthus, solenergi og energilagring hos den ene elektrikeren i bedriften med ekstra stor interesse for området.

Hele bedriften bør henge med på utviklingen

For å henge med på utviklingen bør hele bedriften ta del i det nødvendige kunnskapsløfte. Dette kan gjøres ved å oppfordre kollegaene dine til å følge med på nyheter fra bransjen og delta på webinarer fra ulike aktører. Dersom du ikke allerede har gjort det bør du melde deg på nyhetsbrevet til Elektro24/7 for å få de beste nyhetene rett i innboksen hver uke.