Schneider Electric, som er ledende innen digital transformasjon av energistyring og automatisering, og Kyoto Group annonserte tirsdag i en pressemelding at de har signert en intensjonsavtale om samarbeid. Begge selskaper har mål om vekst, samtidig som de sammen skal avkarbonisere og elektrifisere industrien. 

De to selskapene tar sikte på å inngå en kommersiell avtale mellom flere land. Avtalen vil dekke teknologiutvikling, kjøp og levering av Schneider Electrics produkter og programvareløsninger. Med fokus på innovasjon, kvalitet og kostnadsoptimalisering, håper begge parter på å kunne vokse og oppnå positive resultater. 

– Vi i Schneider Electric gleder oss til å kunne samarbeide med Kyoto Group. Gjennom vår teknologi vil Kyoto kunne hjelpe industrien mer effektivt med å avkarbonisere prosessvarme. Vi ser frem til å støtte Kyoto og deres kunder i å få mest mulig ut av sin energi og sine ressurser, og samtidig redusere karbonutslipp i kappløpet mot et klimanøytralt samfunn, sier Ronny Micaelsen, Power Systems Director i Schneider Electric Norge.

Schneider Electric skal være Kyotos teknologipartner og delta aktivt i levering av kritisk elektrisk utstyr til Kyoto Groups E-house og varmelagrene Heatcube. Schneider Electric kan også bidra med sin ekspertise og støtte til Kyoto i arbeidet med å elektrifisere og avkarbonisere industrien. Målet med samarbeidet er å utvikle gode digitale løsninger som forbedrer driftseffektiviteten, forbedrer kundeopplevelsen og fører til markedskonkurransefortrinn. 

– Vi er glade for å ønske Schneider Electric velkommen til vår allianse, sammen med selskapene Iberdrola og Spirax Sarco, og vår felles ambisjon om å sammen avkarbonisere industriell prosessvarme. Produktene og tjenestene fra Schneider Electric er banebrytende, og med en kommersiell avtale i flere land vil utrullingen av Heatcube bli betydelig enklere. Dette er fordi Schneider Electric kan levere produkter og tjenester for Heatcube som er tilpasset hvert lands lokale forskrifter og krav, sier Camilla Nilsson, CEO i Kyoto Group. 

Partnerne har til hensikt å aktivt fremme konkurransedyktige løsninger basert på teknologien fra begge selskapene til deres kunder. De vil også initiere felles go-to-market-aktiviteter. Dette understreker begge parters intensjon om å skape et godt og positivt forhold.