Behovet for flere hender i elektrofagene er stort, og det er spådd at spriket mellom tilsig og behov vil øke ytterligere i årene som kommer. Det er bakteppet for denne utradisjonelle satsingen fra EL-PROFFEN for å spre blest om elektrikeryrket.

Serien vil bestå av 10 ukentlige episoder a´22 minutter, hvor hovedrolleinnehaverne er elektrikere fra seks av EL-PROFFENs medlemsbedrifter: OP Elektro (Lakselv), MIFO Rauma (Åndalsnes), BB Elektro (Finnøy, Stavanger), Nedig (Arendal), Hako Elektro (Oslo) og Østa Elektro (Tynset). I tillegg er ansatte fra Zaptec og Cenika viktige profiler i serien.

– Seerne møter elektrikere i ulik alder og i ulike faser av yrkeslivet, og vi får et innblikk i deres hverdag ute på anlegg landet over. Vi er innom både hus og hytte, fjøs og fiskeoppdrett, fra Stavanger til Finnmarksvidda, forteller Bransdal.

– Og her er det ikke skrevet manus på forhånd. Dette er ekte reality!

Vil treffe de unge og deres pårørende

Målgruppen er primært ungdom som står foran sine yrkesvalg, samt deres foreldre som i stor grad er med på å påvirke valgene for sine håpefulle. Men også mulighetene man har til å komme seg inn i yrket gjennom voksenlærlingordningen. Bransdal og hans medspillere er naturligvis klar over at de ikke når de unge gjennom lineær-tv. Derfor vil de bruke utdrag fra innspillingen og serien til bruk på Tik Tok og andre sosiale plattformer hvor denne aldersgruppen vanligvis befinner seg.

- De som går i tiendeklasse i år, må bestemme seg for yrkesretning innen 1. mars. Vi håper selvsagt å kunne påvirke noen av dem til å velge elektro. Men vi sikter oss minst like mye mot neste års kull, ved at vi jevnlig vil legge ut klipp og småsnutter på sosiale medier for å skape nysgjerrighet nok til at de vil se serien. Allerede nå begynner vi å markedsføre serien bredt, for å skape mest mulig blest om serien.

Selv om det er økt rekruttering som er målet, håper og tror han at serien også vil appellere til bransjen generelt, og at det vil skape økt stolthet blant dagens elektrikere.

- Vi vil vise fram bransjen og viktigheten av den jobben som gjøres, og med det løfte fram elektrikeren. Forhåpentligvis vil det bidra til at noen flere ønsker å bli værende i faget. Like viktig som å rekruttere nye, er jo å redusere frafallet, minner han om.

- Målgruppen for serien er de som skal bli elektrikere og de som ennå ikke vet at de skal bli det, sier EL-PROFFENs markedssjef Sven Arild Bransdal.
- Målgruppen for serien er de som skal bli elektrikere og de som ennå ikke vet at de skal bli det, sier EL-PROFFENs markedssjef Sven Arild Bransdal.

Slår et slag for hele bransjen

Selv om TV-serien profilerer medlemmer av EL-PROFFEN, påpeker han at dette i like stor grad er et bidrag til økt rekruttering for elektrobransjen generelt.

- Ja, stort sett alle trenger flere elektrikere. Men det er i dag begrenset hvor mange du kan få tak i, uansett hvor mange stillingsannonser du kjører i media. Denne serien er ment for å få flere til å bli elektrikere, og vi håper at skolene stiller opp med å tilby plasser nok til de som søker. Vi har også med oss flere kvinner i serien, i håp om at det skal appellere til begge kjønn. Det er nettopp blant jenter det største rekrutteringspotensialet ligger. Klarer vi å bidra til en prosentmessig bedre fordeling enn dagens 97-3 i guttenes favør, er det verdt hver krone!