Nordic Booster har, i samarbeid med Scania Pilot Partner, utviklet en prosess som gir nytt liv til ombrukte batterier fra elektriske lastebiler.
Det har lenge vært snakket om å ombruke kjøretøybatterier, men nå har Nordic Booster valgt å gjøre det i praksis. Resultatet er en sirkulær batteri-løsning som er 100 % skandinavisk, med batterier fra Sverige og teknologi utviklet og produsert i Norge.
Med egenutviklet programvare, design og produksjon sørger Nordic Booster for cybersikkerhet, driftssikkerhet og lokal verdiskapning.
– Dette arbeidet har vært mulig gjennom et tett samarbeid med Scania Pilot Partner, som har bidratt med batteripakker fra sine lastebiler. Sammen har vi utviklet et system som viser at sirkulær energilagring ikke bare er et mål – det fungerer i praksis, sier Jannik Stanger i Nordic Booster.
Øker verdien
Denne tilnærmingen til sirkulært bruk av kjøretøysbatterier øker verdien til batteriene, samtidig støtter det opp under energibehovet som kommer med elektrifiseringen.
Batterisystemer som dette er en nøkkel for å muliggjøre elektrifiseringen av tungtransport og industrien, spesielt når det skaper bærekraftig verdi for både kunde og samfunnet.
Energilagringssystemet gjør det mulig å reduserer nettleien, fremskynde hurtiglading med høy effekt og skape passiv inntekt gjennom fleksibilitetsmarkedet.
– Vi ønsker ikke bare å bevise at kjøretøysbatterier kan gjenbrukes i et større batterisystem. Vi demonstrerer med dette at det faktisk finnes økonomi i å utvide batteriets livssyklus, men da til et annet samfunnsnyttig formål. Restverdien til en elektrisk lastebil har nettopp økt med denne løsningen, og vi ombruker batteriet slik at det kan brukes i mangfoldige år ekstra. Rett og slett en vinn-vinn situasjon både for lastebileier og samfunnet for øvrig, sier Jannik Stanger.
Skalerbar metodikk – for alle batteriprodusenter
Selv om samarbeidet med Scania har vært avgjørende for å få prosjektet raskt i drift, er teknologien og metodene til Nordic Booster utviklet for å fungere med batterier fra flere kjøretøyprodusenter.
– Det at vi nå sammen med Scania Pilot Partner beviser at sirkulær tankegang for kjøretøysbatterier er teknologisk og økonomisk realistisk, passer rett inn i strategien Nordic Booster har gjennom Batterinettverket på Romerike og Kunnskapsbyen Lillestrøm. Scania viser vei som en ansvarlig produsent, men samtidig åpner dette for en bred og europeisk verdikjede for sirkulær energilagring – og vi har løsningen klar, sier Jannik Stanger i Nordic Booster.
I drift allerede – både i Norge og Sverige
Et av de sirkulære batterisystemene er installert hos en norsk samfunnskritisk distributør. Denne aktøren er avhengig av kontinuerlig drift og valgte Nordic Booster sin ReBooster løsning nettopp fordi både programvare og maskinvare er utviklet og produsert i Norge, med høye krav til cybersikkerhet og oppetid.
– Vi er utrolig glade for at vi allerede har installert et system ved Scania sitt test-senter i Sverige, men også hos en distributør her i Norge. Her reduserer vi nedbetalingstiden for kunden ved å sette batteriet inn mot Statnett sitt fleksibilitetsmarked. Vi er så heldige å kunne benytte vår eier, Akershus Energi, som kommersiell aggregator for denne energihandelen. Dette setter oss på kartet som en seriøs aktør som ikke bare snakker om at det finnes økonomi i bærekraft og sirkulæritet , vi gjør faktisk noe med det i praksis, avslutter Jannik Stanger












