Siemens Financial Services (SFS) har publisert et nytt innsiktsdokument med et estimat av den nåværende tettheten av offentlige ladestasjoner for elbiler i en rekke land og regioner. Nesten alle regionene som ble undersøkt, har et bekymringsfullt lavt forhold mellom offentlig ladeinfrastruktur og antall elbiler på veiene eller sammenlignet med selve veiinfrastrukturen.

Funnene kommer i kjølvannet av tidligere forskning fra SFS, som estimerer at det finnes et «underskudd» på 104 milliarder euro for den globale utbyggingen av ladeinfrastruktur for elbiler, bare i perioden 2023–25. 

For å løse det økende misforholdet mellom et voksende elbilmarked og den nåværende mangelen på offentlig tilgjengelig infrastruktur peker rapporten på den økende interessen for nye finansieringsmodeller i privat sektor basert på bruk, ytelse og resultater. 

Slike finansieringsmodeller – fra spesialleverandører som SFS – strekker seg fra løsninger basert på leasing, som tilbyr oversikt og kontroll, til mer komplekse, bruksbaserte ordninger, som kan legge til rette for en «X som tjeneste»-metode for å få tilgang til ladeteknologi. Uansett struktur er disse modellene utformet for å gjøre investeringen overkommelig med håndterlige, jevnlige betalinger som vanligvis kan tilpasses den forventede kontantstrømmen skapt av ladepunktene, som i noen tilfeller vil gjøre investeringen budsjettnøytral.

- Det er oppmuntrende å se hvordan elbiler har blitt stadig mer populært, og det er derfor viktig at ulike land raskt iverksetter tiltak for å bistå til dette skiftet med riktig infrastruktur, sier Petter Winzer Falch, Salgssjef, Siemens Financial Services. 

- Med det tempoet vi ser nå, klarer ikke ladeinfrastrukturen å dekke etterspørselen. Men intelligent anvendt finansiering kan bidra til å få fart på investeringene og skape et mer bærekraftig veinett verden over.