Hans Joachim Motzfeldt, bærekraftsansvarlig i Kesko.
Hans Joachim Motzfeldt, bærekraftsansvarlig i Kesko.

- I Onninen har vi de siste årene satset stort på reduksjon av plast, noe vi nå ser resultater av. Omsetningen vår har økt i denne perioden, og derfor er vi ekstra stolte av at vi klarer å redusere plastforbruket vårt såpass mye over tid, sier Hans Joachim Motzfeldt, bærekraftsansvarlig i Kesko i en pressemelding.

Store deler av plastreduksjonen til Onninen kom i 2021, da forbruket gikk ned med ca. 8 tonn plast. I fjor lå fokuset på å redusere plasten på produksjonsanlegget på Berger. Da gikk forbruket ned med underkant av 500 kg bare på denne ene lokasjonen.

­- Det å redusere plast dreier seg om en helhetlig tilnærming til hvordan vi pakker, sender og oppbevarer våre varer. Det handler om riktig emballasje, tilpasset innpakning og grad av gjenvinningsbar plast, sier Motzfeldt.

Arbeidet til Onninen har gjort selskapet i stand til å gjennomføre Plastløftet to år på rad. Plastløftet er et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge hvor målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EU sine nye mål for 2025/2030

-Vi fortsetter vårt arbeid med å redusere bruken av plast om emballasjemateriale. I tillegg har vi ambisjoner om å øke innholdet av resirkulert plast i emballasjen. Spesielt ved våre Onninen Express-butikker skal innholdet av resirkulert plast økes fra 20 - 80 % i plastposene, sier Motzfeldt.

Reduksjon av plast er høyt på agendaen i Kesko-kjeden. Onninen har vært et foregangsselskap for utviklingen i Norge, og nå skal Byggmakker også trappe opp satsingen.

- Bærekraft opptar hele konsernet, og reduksjon av plast er blant de satsingene som har høy prioritet hos oss. Vi vil jobbe enda hardere for å justere våre egne merkevarer, og vi vil gå i enda tettere dialog med våre leverandører for sammen å jobbe med og redusere bruk av plast. Vi ønsker også at vårt andre datterselskap Byggmakker skal lære av erfaringene fra Onninen, sier administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen.