Siden oppstarten i 2016 har Otovo markedsført og solgt sine produkter og tjenester utelukkende gjennom sine egne salgskanaler, og har benyttet en markedsplass av installatørselskaper til å prise og utføre installasjonsarbeidet. På hjemmesiden til det børsnoterte selskapet kan vi lese at de i løpet av sine snart ti års eksistens har sammenlignet millioner av lokale tilbud på solcelleanlegg i Norge. Der opplyses det også at de har levert solcelleanlegg til over 35 000 hjem i 13 land, og at mer enn 500 europeiske installatørselskaper er aktive på plattformen deres.
Vil tilby sine leasingprodukter
– Vi er det eneste selskapet som tilbyr leasing og livslang service av solcelle-, batteri- og elbilladersystemer i europeisk skala. Selv om vi trolig har de beste produktene for boligeiere som ønsker å senke strømregningen, unngå høye oppstartskostnader og være helt sikre på at systemene fungerer, har vi vært begrenset av distribusjon. Vi spurte oss selv: «Hvorfor skal ikke boligeiere kunne få Otovo LEASING og Otovo CARE gjennom sin lokale elektriker?» Tross alt kan du kjøpe en iPhone på flere steder enn i Apples flaggskipbutikker!
Med dette strategiske grepet fjerner Otovo begrensningen med å selge kun gjennom egne kanaler, og vil fra nå av tilby sine leasing- og tjenesteprodukter gjennom utvalgte installatørselskaper. Andreas Thorsheim sier at de ser etter seriøse selskaper av en viss størrelse over hele Norge.
—Selskapene bør ha en del ansatte, slik at det kan bli litt volumer for dem og for oss, og slik at begge parter får igjen for opplæring, kursing og bonuser.
– Hva tenker du dette gir av muligheter for installatørene?
– Dette skal jo gi dem mer penger i kassa. De skal få salg de ellers ikke ville fått fordi de med våre produkter har mer å tilby kundene og de vil få mer betalt per kunde. Bransjen er bra på salg og bra på fag, men ikke på produkt og finans. Vi tenker vi kan gi foroverlente selskaper noe ekstra i kofferten som gir noen titusenlapper ekstra per jobb
– Montørbransjen lider dessuten av oppringinger fra gamle kunder som vil ha hjelp med softwareoppgraderinger, varslinger på apper og display og så videre. Dette tar tid ut av hverdagen som kunne vært brukt bedre og mer lønnsomt. Otovo vil bli kundesenter for hvert eneste solcelleanlegg der ute og løse de problemene som kan løses via telefon. Så får selvfølgelig opprinnelig montør oppdraget dersom kunden bestiller mer arbeid.
Streetsmart bransje
At Otovos produkter og løsninger skal få lite fokus hos bedrifter som har et stort utvalg av øvrige produkter i porteføljen, er han ikke bekymret for.
– Min erfaring er at elektrobransjen og solcellemontørene er både «streetsmarte» og teknisk smarte. De klarer å sette seg inn i ny teknologi og forklare kunder hvorfor noen produkter er bedre enn andre uten at det blir for komplisert.
Otovo-sjefen er heller ikke bekymret for at innføringen av Norgespris vil legge en veldig stor demper på lysten til kortreist strømproduksjon.
– Det norske strømmarkedet er jo blitt litt «dummere» av dette, men det har også blitt enklere. Fem av våre selgere solgte solceller for 5 millioner i Norge i siste uka før Norgespris ble innført, og det var til kunder som visste godt at Norgespris kom. Det viser at folk tenker at det uansett er smart med solceller og batteri.
Mange uttrykker misnøye
– I følge omtaler på nettet er det mange Otovo-kunder som uttrykker misnøye rundt kundeservicen de opplever. Hva tenker du om det?
– Det er et stort problem i bransjen. Det loves for mye på dag 1 og leveres for lite de neste tjue årene. Vi tar det på alvor med leasing og nå service-abonnementene våre. Alle skjønner at det må bli mer penger i omløp på service og vedlikehold. Det er jo hele poenget med de endringene vi gjør nå!