Teamet har nylig styrket seg med en ny produktsjef og en ekstra distriktssjef, og Lund opplever at Pipelife fornyer seg samtidig som selskapet bygger videre på mange tiår med solid markedsposisjon.
Global kraft – lokal tilstedeværelse
Pipelife Norge AS er en ledende aktør innen plastrørsystemer og en del av det europeiske wienerberger-konsernet, som er blant verdens største produsenter av plastbaserte rørsystemer for infrastruktur.
I Norge har selskapet vokst til å bli en betydelig bedrift med produksjon, utvikling og salg av rør til vann, avløp, energi, kabelbeskyttelse og elektriske installasjoner.
De siste årene har selskapet bevisst økt satsingen mot elektrobransjen, og er i dag en systemleverandør som blant annet tilbyr tomme installasjonsrør og kabelrør, ferdigtrukne K-rør klare til montering, veggbokser og naturlig tilbehør.
Den egenutviklede Powerline–veggboksen er svært enkel å montere, består av få deler og har flere tilkoblingsmuligheter som gjør installasjonen enkel og effektiv. Et godt eksempel på deres evne til å utvikle produkter i tråd med behovene til elektrikerne og installatørene, sier han.
Saken fortsetter under bildet.

Den egenutviklede Powerline-veggboksen har fått svært god mottakelse i markedet.
Effektivitet betyr alt
– Også elektrobransjen er preget av tidspress og knappe marginer, derfor betyr effektivitet alt. Elektrikerne må jobbe smartere, ikke hardere, og vi må bidra med løsninger som gir reell tidsbesparelse og kvalitet i hverdagen deres. Det er her vi kan gjøre en forskjell ved å bidra til økt lønnsomhet for bransjen, sier han.
Selv om Pipelifes produkter selges gjennom grossistene, trekker han frem viktigheten av å være nær installatørene og de som faktisk benytter produktene ute på anleggene.
– Det ivaretar vi gjennom våre avtaler og partnerskap med kjeder og konsern – hvor vi får tilgang til å delta på messer og andre naturlige møteplasser for bransjen. Det er folk som selger til folk. Derfor er tilstedeværelse helt avgjørende.
– Jeg trives veldig godt med å være tettere på brukerne av produktene våre. Vi jobber strategisk både i tett samarbeid med grossistene, og som rådgivere direkte mot elektrikerne.
Også bærekraft er et viktig stikkord, påpeker han.
– Bærekraft er ikke bare et moteord, men et stadig økende krav alle må ta inn over seg. Vi er langt fremme på dokumentasjon, EPD-er og sporbarhet. Når mer og mer av bransjen jobber med klimaregnskap for å sikre konkurransefortrinn, får norsk, kortreist produksjon enda større betydning, sier Lund.
Sterke fagmiljøer
Pipelife har tre norske fabrikker og avdelinger i både Trondheim, Oslo og Bergen. Den norske produksjonen står sterkt og er en viktig del av identiteten til selskapet.
– Norsk produksjon betyr mye for oss og kundene våre. Hos oss er det kort avstand mellom produktutvikling, fabrikk, beslutninger og marked. Det gjør oss både hurtige og relevante i møte med norske installasjonsbehov, sier Lund.
Han understreker at det norske markedet har særegne krav, og at lokal produksjon gir Pipelife en fordel når kundenes behov raskt utvikler seg.
Pipelife er i dag samlokalisert med wienerberger på salgskontoret i Oslo, hvor Lund har sin base. Det har gitt nye synergier og et sterkere faglig miljø.
– Det gir oss mye både sosialt og faglig. Arkitekter og entreprenører kommer innom for å se på wienerbergers fasadeprodukter, og samtidig får de lære mer om systemene våre som ligger usynlig i veggene. Det er utrolig givende å få vise bredden i konsernet, sier Lund.
Han forteller at mange i bransjen kjenner Pipelife godt, men få har faktisk besøkt kontoret.
– Vi har et stort og flott showrom. Her kan kundene rett og slett gå på oppdagelsesferd. Det ønsker vi å bruke mye mer aktivt fremover.
Den sterke organisasjonen i Pipelife og wienerberger mener han er en klar konkurransefordel,
– Det gir oss tyngde, trygghet og en superkraft i møte med markedet.
Vokser i et avventende marked
Selv om markedet har vært svakt de siste to årene, spesielt innen hytte- og boligbygging, har Pipelife hatt en solid vekst gjennom 2024.
– Det skyldes menneskene i teamet, innsatsen og tilstedeværelsen vår.
Med bakgrunn fra tre av landets grossister kjenner Lund verdikjeden godt.
– Det har gjort overgangen lett. Jeg kjenner folk, mekanismer og dynamikk. Det motiverer meg enormt. Og jeg elsker konkurranse. I salg må du stå opp hver dag og være klar for å vinne – men også vite hvilke kamper som faktisk er verdt å vinne, sier han.
Har blikket rettet fremover
Når han ser fem år frem i tid, er Lund tydelig:
– Vi skal vokse, både organisk og kanskje også gjennom oppkjøp. Vi har en offensiv eier, og vi har lagt strategiplanene klare. Nå er det bare å gi gass. Det kommer hindringer – men aller mest muligheter.
Og midt i elektrifisering, omstilling og krav til bærekraft, står Pipelife trygt:
– I Norge bruker vi nesten hundre prosent fornybar energi. Elektrifiseringen skyter fart, og vi skal være en aktiv bidragsyter i dette skiftet. Det er en utrolig spennende tid å jobbe i elektrobransjen!












