Det er selskapene Traftec, ABB/Bravida (konsortium), Apply, IKM Elektro, Kraftmontasje, OneCo Infra og SICE som ønsker å påta seg oppdraget. Prosjektleder for elektro og automasjon, Olav Olav Amund H. Myklebust i Statens vegvesen sier han er svært godt fornøyd med interessen.
– Nå skal vi kvalitetssikre søknadene og velge minst tre aktører til forhandling.
Kontrakten (E07) omfatter blant annet installasjon av over 1,3 millioner meter kabel og 760 telefoner i verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Vegvesenet planlegger å signere kontrakten sommer/høst 2026, med oppstart av arbeidet i 2028. Hele anlegget skal stå ferdig i 2032.
Rogfast er en 27 km lang undersjøisk tunnel som bygges mellom Randaberg og Bokn. Den skal gi ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen. Målet er tryggere og mer effektiv reisevei langs Vestlandet.
– Nå skal vi kvalitetssikre søknadene og velge minst tre aktører til forhandling.
Kontrakten (E07) omfatter blant annet installasjon av over 1,3 millioner meter kabel og 760 telefoner i verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Vegvesenet planlegger å signere kontrakten sommer/høst 2026, med oppstart av arbeidet i 2028. Hele anlegget skal stå ferdig i 2032.
Rogfast er en 27 km lang undersjøisk tunnel som bygges mellom Randaberg og Bokn. Den skal gi ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen. Målet er tryggere og mer effektiv reisevei langs Vestlandet.











