1. Bruk standard kontrakter, det gir lavere konfliktnivå.
  2. Vær tydelig i tilbudet. Vær spesielt oppmerksomme på risiko knyttet til prisøkning og frister. Ta forbehold hvis mulig eller finn alternative leverandører.
  3. Planlegg – vær tidlig ute. Identifisere kritisk materiell og avhengighet mot andre fag. Legge inn realistiske bestillinger tidligst mulig. Sett frister for bestilling i henhold til gjeldende leveringstid.
  4. Husk å varsle kunden. Gå i dialog tidlig og legg en omforent plan for levering og ferdigstillelse, også mot andre fag. Finn gode løsninger til beste for prosjektet.
  5. Løs uenigheter og tvister fortløpende og så tidlig som mulig i prosjektet. Bruk meklingssenteret hvis konflikten tilspisser seg.
  6. Vær løsningsorientert. Alle parter tjener på å finne gode løsninger underveis fremfor å bruke tid på betente konflikter.

Les mer om temaet på Nelfos nettsider