Denne konflikten startet høsten 2023, da det svenske metallar­beiderforbundet IF Metall krevde at Tesla skulle inngå tariffavtale for mekanikere som jobber med service og reparasjon ved Teslas verksteder i Sverige. Tesla har så langt nektet å inngå slik avtale, og har gitt uttrykk for at kollektivavtaler ikke passer med selskapets forretningsmodell. 

Strid om tariffavtale

IF Metall mener at uten tariffavtaler får mekanikerne dårligere vilkår, for eksempel med hensyn til tillegg for overganger, pensjon, og andre arbeids- og lønnsrelaterte rettigheter som vanligvis sikres gjennom slike avtaler. 

Flere andre fagforbund har sluttet opp om konflikten ved å nekte å utføre tjenester eller leveranser som er nødvendige for Teslas aktivitet. En av dem er elektrikerforbundet «Elektrikerna», som har protestert ved å nekte å gjøre elektrisk installasjonsarbeid ved Teslas ladestasjoner — blant annet fordi Tesla ikke er registrert hos myndighetene som kvalifisert for elektrisk installasjonsarbeid. 

Nå anmelder forbundet det norske selskapet Abildsø Elektriske AS til politiet, skriver det på sin hjemmeside – og som er blitt gjengitt i en rekke svenske medier. 

– Vi anmelder Abildsø Elektriske fordi det utfører arbeid på vegne av Tesla i Kalmar og dermed omgår Elektrikernas blokade mot elektrisk installasjonsarbeid hos Tesla. Abildsø Elektriske er ikke registrert hos Elsäkerhetsverket og har ikke tillatelse til å utføre elektrisk installasjonsarbeid i Sverige, sier David Fernhed, ombudsmann hos Elektrikerna i Kalmar.  
 
– Selskapet er heller ikke registrert i Sverige og har derfor ikke rett til å utføre elektriske installasjoner her. De som jobber for selskapet er heller ikke registrert i den svenske arbeidsmiljømyndighetens utstasjoneringsregister. Det er tydelig at Tesla ikke ser ut til å være redd for å bryte blokaden vår, og at de er klare til å bryte loven for å få virksomheten sin i gang. 

 

Har trukket seg ut

Abildsø Elektriskes daglige leder Stig Hultgreen Karlsen hevder at de var ukjente med blokaden fra det svenske fagforbundet, og sier at de har trukket seg ut av prosjektet etter at dette kom opp, etter avtale med eier i påvente av avklaringer.

– Jeg har hatt godkjenning som installatør i Sverige siden 2014 og det er så langt ikke utført el-arbeider. For Tesla, det har kun vært opprydding. For selskapet sin del er det søkt om godkjenning i god tid før det vil være aktuelt med el- arbeider. 

Han påpeker også at ingen fra det svenske fagforbundet eller andre aktører som tar del i blokaden har hatt noen form for kommunikasjon med ham. 

 Ut over dette, har jeg ingen kommentarer.