Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) forteller at 8 av 10 nordmenn som kjøpte ny bil i 2021, gikk til innkjøp av en elbil.  I 2022 er det ventet rundt 150.000 nye elbiler på norske veier, som viser at vi er godt i rute til myndighetenes mål om at det skal være 100 prosent elbiler i nysalget i 2025. Store leveranseforsinkelser av ladere kan imidlertid sette kjepper i hjulene for utviklingen.

Gjøby er bekymret over at det skal føre til at flere vil bruke den ordinære stikkontakten i boligen for å få ladestrøm til bilen.

-  For de fleste foregår godt over 80 prosent av ladingen hjemme. Og så lenge du har tilgang til en stikkontakt, har du mulighet til å lade. Jeg frykter at mange gjør nettopp det om det er lange leveringstider på ladestasjoner.  Så dette er en situasjon jeg misliker sterkt, sier han til Elektro24-7.

Må oppdatere seg på kompetanse

Gjøby er elektroingeniør og har arbeidet med elbiler og lading siden 2011, både som rådgiver og kursholder og regnes som en av landets fremste eksperter på området.  Han har deltatt i oppstarten av flere av de store ladeoperatørene, er grunnlegger av eMobility Norway og sitter som leder av elbil-komiteen NK69. Nylig ble han også ansatt som rådgiver for elbil og ladeinfrastruktur i NAF, og i mange år drev han opplæring til både bilbransje og elektrobransjen.

– Bilbransjen kjenner ikke godt nok til hva som må til for å få sikre og effektive ladeløsninger og elektrobransjen kjenner ofte ikke til hvilke muligheter som finnes, og hvordan disse kan utnyttes på de enkelte bilene. En hovedutfordring er at bilselgere ofte ikke ser utfordringene elektrikeren, eller leverandøren av ladetjenester, møter hos kunden, sier han.

Da begrepet «ladeklar bolig» ble iverksatt etter justeringer i TEK 17 i fjor, førte det til både økt oppdragsmengde for installatørene - som også tvang gjennom et kompetanseløft for bransjen

Likevel understreker han sterkere enn noen gang viktigheten i å oppdatere seg for å kunne være gode rådgivere for forbrukeren.

Forbudt å kople til husholdningskontakt

I NEK 2018 kom det flere endringer knyttet til hjemmelading. Industrikontakt og husholdningskontakt ble fjernet som løsning for allment tilgjengelig ladepunkter, men lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk - men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs. Om det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje, kan dette imidlertid monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold.

I den reviderte utgaven av «NEK-en», som blir lansert under Eliaden, vil det, etter det vi erfarer, ikke lenger bli lov å lade fra stikkontakt. Dermed må med andre ord alle som vil lade hjemme skaffe ladeboks. Om det blir langvarig knapphet ladebokser, kan det selvsagt bli fristende å plugge seg til det ordinære nettet. Og når vi vet at leverandører av ladeutstyr stadig kommer med raskere lading også på 230 V IT-strømnettet, belastes det desto mer - med den risikoen for varmegang det medfører.

Pris og ladeeffekt

På spørsmål om hva som er elbilkjøperens typiske handlingsmønster, svarer han slik:

- Mitt inntrykk er at de fleste private som kjøper elbil navigerer selv i markedet når de skal skaffe seg ladeboks, og lar seg gjerne blinde av billig pris og/eller høy ladeeffekt. De handler gjerne på nett og kontakter deretter en lokal elektriker for montering. Det er for meg helt feil rekkefølge. Det mest fornuftige er å kontakte elektriker allerede før du skal kjøpe bilen, for å få en sjekk på hvilken lader som passer best til elanlegget i boligen. Dessverre kjøper de fleste lader som er tilpasset bilen, ikke elanlegget. Mange opplever at det blir vanskelig å oppnå god ladekapasitet.

Hvor mye effekt som er tilgjengelig er selvsagt viktig, påpeker han.

- Har du en tradisjonell norsk bolig så er det som oftest et 230 V el-anlegg, mens mange moderne boliger har 400 V anlegg. Har boligen 400 V vil jeg anbefale å sette inn en 3-fase ladestasjon med en gang, selv om bilen som skal lades kun har 1-fase lading. Det er stor sannsynlighet for at du vil ha ladestasjonen lengre enn bilen. Mange kjøper en liten elbil eller en plug-in hybrid som «nummer to bil» første gangen, og setter opp en ladestasjon med lav effekt selv om de har mye kapasitet i boligen. Så går det et par år og en ny og større elbil kjøpes inn. Behovet for raskere lading melder seg, og ladestasjonen blir en flaskehals. Det koster ikke vesentlig mer å sette opp en større ladestasjon med en gang hvis det er kapasitet.

- Er det begrenset effekt i boligen bør bileieren bli anbefalt en smart ladestasjon som regulerer ladehastigheten i forhold til annet forbruk i boligen. Når det er stort forbruk i boligen går det lite effekt til ladingen, og etterhvert som effekt frigis utover kvelden går mer og mer til bilen. Da er det ladestasjonen som kontrollerer hvor mye effekt som er tilgjengelig og som automatisk styrer hvor mye effekt bilen kan trekke. Uansett kan det være lurt å sette opp en smart ladestasjon, så er man klar til å kunne tilpasse seg til varierende strømpriser og nye nettleietariffer.

- Hvor bør hjemmeladeren plasseres?

Det er viktig at ladepunktet skal være lett å bruke. Når man kommer hjem og skal sette bilen til lading, bør ladekabelen henge klar rett ved ladekontakten på bilen. Dersom man må hente frem kabler fra bagasjerommet eller gjøre andre tidkrevende grep for å lade, utsetter man det og lader bare når man absolutt må. En av de store fordelene med elbil er jo at de «fyller drivstoff» når vi gjør andre ting.

- Det aller beste er å lade forsiktig over natta. Da er strømmen billigst og du belaster elanlegget minimalt, sier han. - Men det krever selvsagt en ladeløsning med høy sikkerhet.