Den norske industrikjempen Glamox ble grunnlagt i Molde allerede i 1947 og har nå 2300 ansatte globalt. Selskapet har ikke deltatt med egen stand på Fagmessen Eliaden på mange år. Men nå, etter koronapandemien, har behovet for fysisk kundekontakt endret seg for belysningsselskapet.

Team Eliaden har snakket med direktør i Glamox Salg Norge, Toril Bache Jenssen, om årets store messe, som går av stabelen ved Nova Spektrum på Lillestrøm i slutten av mai. Vi har også spurt litt om hvordan Glamox, som stort industrikonsern innenfor belysning, ser på utviklingen i bransjen fremover.

Har ikke deltatt siden 2006

Toril Bache Jenssen er en engasjert leder som har fokuset rettet mot årets store bransjearrangement. I år vil det ikke kun dreie seg om nye produkter, men også om hovedbudskapene bærekraft og energieffektivisering.

– Hvorfor er det viktig for Glamox å delta på Eliaden?

– Jeg tenker at det er spesielt viktig i år fordi vi har lagt bak oss en tid der digital kontakt har erstattet de fysiske møtene. Muligheten til å møte mange kunder, samarbeidspartnere og bransjen generelt på ett sted passer veldig bra nå. Det var dette som gjorde at vi besluttet å være med på Eliaden igjen.

– Vi jobber med belysning til yrkesbygg og er markedslederne på det i Norge. Vi har ikke deltatt på Eliaden siden 2006 og har prioritert andre arenaer for møte med kundene. Men nå etter pandemi og nedstegninger er vi veldig klare for å delta igjen, forteller hun. Hun legger til at Glamox også har fått en ny grafisk profil, som vi gleder oss til å vise frem.

Produktnyheter på Eliaden

– Hvilke produkter ønsker dere å vise frem på Eliaden?

– Det viktigste for oss er fokus på helheten og vise frem hvordan vi arbeider med bærekraftige løsninger og konkret energieffektivisering. Vi ønsker at alle skal forstå at vi ikke kun leverer belysningsprodukter, men at vi leverer løsninger og hele systemer. Det dreier seg om ulike styringssystemer, både trådløse og trådbundne, og overvåkningssystemer. Med Glamox Connect kan man overvåke og styre lysanlegget fra avstand, forteller hun.

Glamox har i tillegg valgt ut to produktnyheter de ønsker å vise frem på årets messe:

Nummer 1: Ny armaturserie

Den nye armaturserien C52 som er en ballsikker armatur som brukes til sportsarenaer og idrettshaller.

– Vi kommer til å ha morsom aktivitet på standen vår: en konkurranse der det er om å gjøre å kaste hardest på armaturene våre. Det blir spennende premier på finalistene og til vinneren, forteller hun.

Nummer 2: Alternativ til LED-platene

– Vi har også en ny armaturserie som heter C77. Den er et alternativ til tradisjonelle LED-paneler som veldig mange bruker og som har vært i markedet i mange år. C77 er basert på avansert reflektorteknologi som gir et mer spennende lysbilde og bedre lyskomfort for de som oppholder seg i lokalene, forteller hun. Den finnes i mange varianter som gjør det mulig å lage helhetlige belysningsmiljø.

– Slik dere ser det hva er det viktigste for installatørbransjen i året som kommer?

– Jeg tror det blir rehabiliteringsmarkedet, ettersom som verdenssituasjonen er som den er. Inflasjon gjør at vi ser en brems på nybygg, og jeg tror man vil se mye mer rehabilitering der man bytter ut eldre lysanlegg til nye LED-armaturer med gode styringsanlegg.

Ved å kombinere disse to kan man spare opptil 90% av energikostnaden. Det er nyttig med tanke på økonomi, men også fordi at vi opplever at markedet er veldig opptatt av klimaavtrykket sitt og bærekraftige løsninger. Det at installatørbransjen er på ballen og er gode til å selge inn disse prosjektene, tror jeg er svært viktig fremover, forteller hun.

Arbeider med bærekraft hele tiden

– Hvordan arbeider Glamox med miljø og klimaløsninger, energieffektivisering og resirkulering?

– Glamox arbeider med bærekraft hele tiden. Det aller viktigste når vi jobber med belysningsløsninger er at vi tilbyr bærekraft for sluttbrukeren. Det største klimafotavtrykket til en armatur kommer ikke fra produksjonen, men fra måten den brukes på etter at den har forlatt fabrikken. Det aller viktigste er derfor å ha energieffektive produkter som gir kundene god lyskomfort, forteller hun.

– Det er flere områder hvor Glamox arbeider med miljø og klimaløsninger:

– Vi har fokus på mange områder i miljøprogrammet vårt. Vi passer også på at vi produserer på en bærekraftig måte, at selve produksjonsanleggene våre er bærekraftige. Fordelen med produksjon i Molde og Europa er at produktene er kortreiste. Transporten vår skal være bærekraftig og emballasjen kompakt slik at vi ikke frakter for mye luft. Det skal være resirkulerbar emballasje, og så lite emballasje som mulig. Og selvfølgelig tilstreber vi at produktene er resirkulerbare ved sitt livs ende.

– Ser dere frem til å delta på messe nå etter pandemien?

– Ja, selvsagt! Det er stor entusiasme rundt messen og de ansatte gleder seg til å møte kundene. Vi har så mange internt som har lyst til å stå på standen, at vi må passe på at det blir plass til kundene også, avslutter en fornøyd direktør.