En fagjury bestående av Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap har undersøkt sikkerhet, dokumentasjon, funksjonalitet, montering og brukervennlighet på ladebosene som spenner over en pris fra rett over 2 000 kroner til 10 000 kroner.

Under testen har ladestasjonene ikke vært koblet opp mot verken strømnettet eller en bil. Dette er altså en ren sammenligning og analyse av funksjonalitet, montering og brukervennlighet. Blant de 10 elbilladerene NAF har gjennomgått er det ved flere av tilfeller enten mangelfulle samsvarserklæringer, de er vanskelig å finne eller totalt fraværende.

«For at elektrikeren skal slippe å bruke unødig tid på å etterlyse samsvarserklæringer fra produsenten bør disse ligge sammen med ladestasjonen eller være lett tilgjengelig på nett. En oppegående elektriker vil ikke montere ladestasjoner uten å ha kontroll på samsvarserklæringene.», påpeker NAF.

Også mangelfull DC-overvåking blir trukket fram, hvor det kun er én ladestasjon som fullt ut oppfyller alle kravene som stilles.  

Folkeladeren og Eo Mini får stryk

I testen får Folkeladeren og Eo Mini stryk, da de mangler låsing av ladekabelen. En sikkerhetsbrist, skriver NAF.

«På ladestasjoner som ikke har fastmontert kabel er det viktig at kabelen ikke trekkes ut under lading. En låsmekanisme er derfor en av to viktige sikkerhetsbarrierer for å unngå at ladekabelen trekkes ut under lading. Det oppstår en lysbue som ødelegger kontakten hvis kabelen trekkes ut med strømmen på. Det vil over tid slite på laderen og forårsake varmegang. Det øker brannrisikoen over sikt. To av elbilladerne i testen mangler låsing av ladekabelen. Det gjelder Folkeladeren og EO Mini. Det er en sikkerhetsbrist som gjør at vi gir strykkarakter til disse to elbilladerne.»

Folkeladeren svarer på NAFs kritikk om manglende låsmekanisme at dette ikke var et krav når ladestasjonen ble utviklet i 2015, og at ny ladestasjon nå er under utvikling. NAF er på sin side tydelig på at ladestasjonen burde vært trukket fra markedet eller oppgradert.

Zaptec Go er best i test

Det er Zaptec Go som stikker av med seieren i NAFs sammenligning av elbilladere. «Ladestasjonen skårer høyt på alle punkter, inkludert at den oppfyller alle sikkerhetskrav fullt ut. I tillegg kan den skilte med innebygde funksjoner for smart lading, den har et godt design og den har en hyggelig pris», skriver de i sin vurdering. Og videre:

«På sikkerhetsfronten er Zaptec den eneste leverandøren som har vist oss at alle krav til DC-overvåkingen er oppfylt, inkludert kraftig nok utkobling av en eventuell feilstrøm. Dette gjør Zaptec Go til testens tryggeste valg."

Det eneste de setter fingeren på, er at Zaptec beskriver trefase-lading på IT-nettsystem i installasjonsbeskrivelsen – uten å opplyse om at dette er at avvik fra installasjonsnormen (NEK 400). «Vi anbefaler ikke en slik installasjon før Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap konkluderer med om det er i henhold til regelverk», kommenterer de.

Easee scorer høyt, men...

Easee er en av tre norskproduserte ladebokser i testen, og scorer høyt på de fleste parametere. Det er imidlertid et par haker, kan vi lese av NAFs konklusjoner. «Ladeboksen Easee Home skiller seg ut ved at laderen kobles opp til trefase-lading, uansett om du har IT- eller TT-nett. Laderoboten, som Easee kaller den, avgjør om huset er klargjort for trefase-lading på 400V eller om den utnytter trefase-lading på 230v. Dette er en løsning som har vært omdiskutert i bransjen, hvor de lærde strides om det å lade over tre faser på 230v-nett er anbefalt eller ikke.»

Det er heller ikke alle biler som støtter 3-faselading over IT-nett. NAF påpeker derfor at 3-fas-lading på IT-nett ikke er beskrevet i produktstandarden: «Det vil si at vi ikke har samsvar som det heter på fagspråket, og uten samsvar plikter både produsent og installatør å beskrive avviket, dokumentere hvordan sikkerheten er ivaretatt og at den er minst like god den standarden gir. Easee påstår imidlertid at standarden er fulgt og dermed leverer de heller ikke dokumentasjon som forklarer avviket. Dette er etter min mening bekymringsfullt», kommenterer Jan Tore Gjøby. 

Les hele testen

Følgende ladebokser ble testet:

Zaptec Go, Charge Amps Halo, Defa eRange Uno, Easee Home, Easee Home, Garo GLB, Kokong EV10 Polar Wallbox, Tesla Wall Connector Gen 3, Wallbox Pulsar Plus, EO Mini og Folkeladeren.

Hele NAF-testen kan du lese her.