I november ble SinkabergHansens lokalitet på Gjerdinga i Ytre Namdal tilkoblet landstrøm. I tillegg er arbeidet med å elektrifisere Klungset i Nærøysund og Otervika og Øksningen i Bindal i full gang. Den praktiske jobben er det NTE og Fjord Maritime som gjør.

– Vi  jobber kontinuerlig med å redusere klimaavtrykket fra virksomheten, forteller Hallgeir Pedersen i SinkabergHansen, som er teknisk leder sjø i havbrukskonsernet som årlig produserer vel 35 000 tonn matfisk i egne sjølokaliteter.

– Det totalt omfanget av virksomheten vår er stort, sier Pedersen. 
- Derfor jobber vi sammen med gode samarbeidspartnere for å finne stadig mer klimavennlige måter å håndtere alt i hele verdikjeden; fra smoltproduksjon på land til ferdig foredlet laks.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Av og påkoblingsskap. Foto: lyktfilm&foto

Elektrifiseringen gir en betydelig reduksjon i dieselforbruket, og vil fase ut over 650 000 liter diesel hvert år. Det tilsvarer et redusert klimaavtrykk på 1700 tonn CO2.  

Samarbeidet mellom oppdrettselskapet og NTE kom i stand gjennom fornybarklyngen Renergy; som tok initiativ til å etablere løsninger som kan bidra til et enda bedre klimaregnskap for havbruksnæringen.

– Samarbeid er nøkkelen til å få ned utslippene, sier Thomas Bjørdal, som er daglig leder i Renergy.  
– SinkabergHansen og NTE har forbilledlig kommet frem til løsninger som er bra for miljøet, dyrevelferden, de ansatte i næringa og lokalbefolkningen. 

Ny teknologi på flåten
Rent praktisk innebærer elektrifiseringen at det blir lagt sjøkabler fra land ut til de ulike lokalitetene. I tillegg til landstrømanleggene, har selskapet investert i trafoer og batteriløsninger på alle fôrflåtene slik at sjøanleggene alltid har tilgjengelig energi om det skulle oppstå utfordringer med strømtilførselen. Enova har gitt støtte tilsvarende 30 % av utgiftene til landstrømprosjektene med batterier.

For å forenkle av- og påkoblingen av både sjøkabel og fiber, har SinkabergHansen tatt i bruk et helt nyutviklet skap som er montert på flåtekanten. Det solide skapet har adskilte dører til fiberbredbånd og strøm; og dermed også til høyspent og lavspent kraftforsyning. Skapet kan enkelt heises direkte over på en egen flåte; for eksempel under brakklegging og ved bytting av flåter. Slik slipper man å kutte sjøkabelen ved hver terminering.

– Oppdrettsselskapet har alltid vært pionerer, blant annet når det gjelder å ta i bruk fremtidsrettet teknologi, sier Jakob Krogsrud, som er leder for elektrifisering i NTE, og legger til at dette er et av de største landstrømprosjektene i kombinasjon med batteri som er gjennomført i Trøndelag. 

Bedre tilgang på strøm
I dag er over halvparten av havbrukslokalitetene langs kysten tilknyttet landstrøm. Potensialet for å redusere bruken av fossil energi er altså fremdeles stort. Det er knapphet på strøm mange steder langs kysten - så også langs Namdalskysten og oppover mot Helgelandskysten - men kombinasjonen av batterier og landstrøm gjør at SinkabergHansen ikke trenger så mye strøm fra land. Batterisystemene reduserer også effekttoppene som blant annet oppstår under fôringsperiodene, og dermed også belastningen på det lokale strømnettet.

I tillegg sørger netteierne Bindal Kraftlag og Tensio for en permanent oppgradering av infrastrukturen på land slik at både kapasiteten og forsyningssikkerheten øker. 

Internett
Fôrflåtene trenger høy datakapasitet for å håndtere videomaterialet fra fôrovervåkningen. I dag løses dette med en antenne på fôrflåten som får signal fra en radio-mast på land. Stabiliteten kan derfor være dårlig ved høy sjø, og det kan gi uheldige følger for fôringsarbeidet. NTE og SinkabergHansen ser på løsninger for å etablere fiber på land og i kabel ut til flåten for en stabil og effektiv drift av lokaliteten.

– Ikke bare kan dette gi muligheter for autonom drift av fôrflåtene, men det kan gi fibertilgang til fastboende, hytteeiere og andre næringsdrivende i nærheten av sjølokalitetene, sier Kristian Haug Flakk, som er prosjektleder i NTE. 

Elektriske arbeidsbåter
Oppdrettselskapet skal i løpet av våren ta i bruk to elektriske arbeidsbåter og en hybridbåt. Selskapet har også installert batterisystem på en eksisterende arbeidsbåt.

– Båtene skal i utgangspunktet lade på landbasene, og nå som fôrflåtene får landstrøm, ønsker vi å få på plass lademuligheter der også, forteller Pedersen. – Da kan vi drive enda mer fossilfritt.

Pedersen fremhever også det økonomiske aspektet ved å investere i landstrøm.

– På få år har prisen på drivstoff nær doblet seg. Samtidig som vi reduserer forbruket av diesel, styrker vi det økonomiske bidraget, sier han.  

SinkabergHansen har investert mange millioner på å skape et bedre miljø og en mer lønnsom drift. Jakob Krogsrud i NTE estimerer at landstrøminvesteringene med batterier har en nedbetalingstid på rundt 4,5 år.

– Dette lover godt for fremtiden, avslutter Pedersen.