- Vi er kjempefornøyde med hvordan vi klarte å gjennomføre oppdraget, og resultatet er fantastisk, sier Georg Grongstad, NTEs markedsområdeleder i Trondheim. Foto: NTE
- Vi er kjempefornøyde med hvordan vi klarte å gjennomføre oppdraget, og resultatet er fantastisk, sier Georg Grongstad, NTEs markedsområdeleder i Trondheim. Foto: NTE

1600 lyspunkter har endret «Den mørke katedral»  til en visuell åpenbaring av konstruksjonen, steinskulpturer, glassmalerier, hvelv og bueganger, samt at man ved et tastetrykk kan få fram den stemningen man ønsker i rommet.

– Det var et utfordrende prosjekt, spesielt med tanke på HMS. Men vi er kjempefornøyde med hvordan vi klarte å gjennomføre oppdraget, og resultatet er rett og slett fantastisk, sier Georg Grongstad, NTEs markedsområdeleder i Trondheim.

Det ble mye kabeltrekking i trange rom under arbeidet. Her er Sivert Strand Hofstad i aksjon. Foto: NTE.
Det ble mye kabeltrekking i trange rom under arbeidet. Her er Sivert Strand Hofstad i aksjon. Foto: NTE.

Etterlengtet løft

Allerede i 2014 begynte Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) å se på mulighetene for å bytte ut den gamle belysningen, hvor alt lys var rettet nedover mot golvet og deretter reflektert oppover i et lys med rosa skjær. Lysdesigner Erik Selmer ble koplet på, NTE vant den utlyste rammeavtalen og i 2018 startet de omfattende arbeidene opp. Hele prosjektet hadde en økonomisk ramme på 25 millioner kroner, mens elektrodelen var priset til 9 millioner.

- Dette var et «Once in a Lifetime»-prosjekt for oss, som gjorde oss ekstra motiverte og tente på oppgaven. Det første halve året brukte vi på prøvelyssetting i tett samspill med Erik Selmer for å se virkningen. Dette ble rigget ned igjen innen vi kunne ta fatt på den permanente løsningen.

Etter å ha fjernet den gamle belysningen, ble all innmat i sikringsskapene skiftet og stort sett all kabling ble trukket på nytt. En krevende øvelse, forteller Grongstad.

- Med en høyde på 21 meter under takhvelvet og mange trange passasjer, var det naturlig nok mye fokus på sikkerhet. Vi benyttet en arbeidsplattform med en halv meter bredde, som vi både jobbet på og oppbevarte redskap og produkter. Men det var ikke bare å feste ting til veggene, da steinene ikke skulle røres. Løsningen var å bruke fugene som feste.

I tillegg var kirken åpen til enhver tid, med gjennomføring av gudstjenester, konserter og guidede turer for turister, som de også måtte ta hensyn til. Og om ikke det var nok, rammet koronapandemien, med alle tiltak det medførte.

- Men når det er sagt, hadde vi full kontroll og ivaretok HMS-kravene uten avvik, understreker han.

Fra å bli kalt «Den mørke katedral», har Nidarosdomen blitt en visuell åpenbaring. Foto: NTE.
Fra å bli kalt «Den mørke katedral», har Nidarosdomen blitt en visuell åpenbaring. Foto: NTE.

Prisbelønt design

Den nye belysningen består av 1600 LED-armaturer, spesialtilpasset med farge som gjør dem minst mulig synlig. Resultatet er at man ikke ser hvor lyset kommer fra. Alle lyspunktene har sin spesielle funksjon, og som kan programmeres og styres via et kontrollpanel. Med ulike forhåndsprogrammerte scenarier, kan man med en enkelt tastetrykk få fram alle detaljene i katedralen, samt belyse i forhold til ulike arrangementer og for tv-opptak.

Belysningen, ved lysdesigner Erik Selmer, fikk Norsk Lyspris 2021 for beste innendørsprosjekt, den internasjonal lysprisen IALD-Award og nå nylig også Nordisk Lyspris. 

- Det er klart vi er stolte av hva vi har vært med på, og som vi har brukt aktivt som en god referanse for oss. Denne konserten tenker jeg blir et slags punktum for oss for dette prosjektet. Da skal vi bare sette oss godt til rette og nyte samspillet mellom musikk og lys – og vite at vi faktisk har bidratt til å gjøre dette mulig.