Mette Kjær Enger
Mette Kjær Enger

Gjennom merkevaren Kjaer + Loege har ekteparet gitt den synlige elektronikken møbelkvalitet. Elektronikk som er designet for å være en integrert del av interiøret. Verdenslanseringen fant sted under Eliaden i fjor, og responsen lot ikke vente på seg. Men i bakspeilet ser han at tidspunktet kanskje ikke var optimalt.

– På den tiden hadde vi lysstyring klare for levering, men ikke stikkontakter og USB C+C. Nå er alle produktgrupper tilgjengelige og leveres stabilt. Det gikk et halvt år før vi var skikkelig ute i markedet. På den annen side, hadde vi skapt nysgjerrighet og forventninger rundt konseptet vårt over tid, som bidro til at vi raskt fikk svært god respons – ikke minst fra elektrikerne. Vi opplever at de anerkjenner den grundige jobben vi har gjort for å lage god design og solid tech. De som vet hva som skal til for å utvikle og produsere dette, gir oss svært hyggelige tilbakemeldinger. Det er befriende og motiverende, særlig når det kommer fra fagfolk som elektrikerne.

Han gleder seg også over at de private kundene som har kjøpt ett produkt, gjerne vil ha flere.

– Mange kunder kjøper først til ett rom, antakeligvis for å teste ut såpass nye produkter. Så kommer de ofte tilbake med ønske om mer. Mottok for øvrig følgende caps-loc-melding fra en kar: «Æ MÅ HA FLERE STIKK». Det fikk han!

Prosjektmarkedet er imidlertid et lengre lerret å bleke. Lars innrømmer gjerne at de tidvis har kjent på utålmodighet.

– Først tidlig på året fikk vi testet markedsflyten og prisingen, og erfarte raskt at privatkundene kjøpte direkte, mens prosjektmarkedet – som jo er vår viktigste arena- tok lang tid. Ledetider på seks måneder til tre år er forståelig, men det er ikke bare gøy å måtte vente med fakturering så lenge!

De måtte justerte priser for å tilpasse oss prosjektene, også privat, og er nå i god flyt med elektrikere og prosjekter som kommer til høsten. 

– Det er så utrolig tilfredsstillende å se resultatene. Vi vet nå at dette vil fungere i markedet. Vi vokser og får tilbakemeldinger fra inn og utland om at det vi har gjort møter et behov der ute. Som nytt selskap finner vi veien gjennom dette avgjørende førsteåret, på tross av de utfordrende ledetidene.

I tillegg til det skulpturelle designet, har produktene også plenty smartness i seg, med IoT løsninger med åpen protokoll.

– Det er et veldig godt system, med Smart Life App´en, men det er ikke så viktig for oss å være best på smart. Det er viktig for oss å ha solid teknologi som er mest mulig kompatibelt i markedet. Det er design som er vår vare. Men jeg tror ikke elektrikeren forventer at vi også tilbyr smart, så det er gøy når det kommer opp.

Konseptet Kjaer + Loege hadde verdenslansering under Eliaden i fjor, og fikk massiv respons. – Utfordringen, var at vi på den tiden ikke hadde alle produkter tilgjengelig for markedet, sier Lars.
Konseptet Kjaer + Loege hadde verdenslansering under Eliaden i fjor, og fikk massiv respons. – Utfordringen, var at vi på den tiden ikke hadde alle produkter tilgjengelig for markedet, sier Lars.

Stilte seg selv alle kritiske spørsmål

– Man ser gjerne for seg et scenario når man setter i gang. Er virkeligheten blitt mye annerledes enn det bildet dere hadde?

– Vi er erfarne nok til å vite at virkeligheten ikke blir som vi ser for oss. I det perspektivet har realitetene havnet ganske nært det vi så for oss. Ved oppstart av selskapet stilte vi oss selv alle kritiske spørsmål kontinuerlig, og fortsatt avsjekker vi ofte hvor vi er i løypa.

– Vi visste også at risikoen og nedsiden på prosjektet var stor da vi startet, så med fasit i hånd må vi minne oss selv på alt vi har fått til, mot ganske store odds. Nå som vi er i markedet, kjenner vi på stor lettelse over hvor mye usikkert vi har lagt bak oss. Samtidig er vi svært bevisst at det er nå vi viser at dette er hel ved og at vi leverer på det vi har lovet.

Kjaer + Loege har en løpende dialog med de fleste elektrogrossistene i Norge og Skandinavia, samt elektrikerkjedene, hvor de senest inngikk en rammeavtale med den spennende Minel-kjeden. Med kunder som Mad/ Sane arkitekter, utstilling på Illums, Avenyen Lys og CI Pedersen, daglige salg til sluttkunder og en rekke samtaler med store aktører som til høsten vil realisere seg, er det vesle gründerselskapet godt innenfor målsettingen.

– Nå kriger vi ikke lengre for å lage gode produkter. De har vi laget. Vi kriger heller ikke for å få bekreftet at folk vil kjøpe dem. Det gjør de. Vi har nå fullt fokus på å bygge videre på den gode fremdriften og sikre stabil vekst. Vi bygger volum, og det tar tid, som av og til virker for lang. Men etter å ha startet flere vellykkede selskap tidligere, vet vi at ting lander godt så lenge vi jobber hardt og holder ut de krevende periodene. Grit and perserverance, som det heter på engelsk. Dette er den siste, intense perioden, og vi holder ut!

– Har dere på et tidspunkt angret på at dere gikk all in i dette?

– Vi hadde faktisk en avsjekk for bare noen dager siden på om det ble for mye. Svaret ble et ubetinget «nei». Det vi har gitt avkall på i noen år, er jo trygghet. Det visste vi ved start, og vår vurdering da vi startet opp, var ikke hvor mye penger vi kan tjene, eller hvor store verdier vi kan skape, men om vi ville angre mer på ikke å prøve, enn å prøve, men feile. Vi prøver, og jeg må si det går ganske så bra!

– Vi har i mange år måtte lære de viktigste ting fra bunn, ikke minst innen elektro. Men med solide folk som Cato Waldal Sveen i ryggen, og grundig hjelp fra blant annet Minels folk, Vaager på Gjøvik, Nævanyttig AS og designeren Antonio Cascos Chamizo, fikk vi på plass prototyper. Det var en fase. Så var det å komme i god produksjon, sikre sømløs logistikk og rask distribusjon. Det var neste fase, som vi også klarte, igjen med Cato som en enmanns-tornado i kapasitet. Her kom Innovasjon Norge, DNB og aksjonærer på banen og fikk oss over den kneika.

– Deretter var det å få produkter på lager og komme ut i markedet. Igjen stilte DNB og noen utrolig viktige første kunder opp – som DOGA, Sane og Mad Arkitekter med Grensen 9, Norrønas nye turistprosjekt og DeLilla. Vi hadde en plattform å stå på da vi gikk ut i markedet. I januar i år var varene på lager. Hele veien hit har vi gjort opp status på om dette har noe for seg, i hver fase.

– Så nei, vi angrer ikke. Vi skaper noe bra og helt unikt, og sørger for godt og intenst levd liv, med mål om å skape et trygt, skapende og hyggelig liv- og at barna skal ha et godt fundament i familiebedriften. Det er jo en eksistensiell beslutning å starte selskap, som gir fundamental motivasjon. 

– Hva med parforholdet i alt arbeidet. Hvordan ivaretar dere det? 

– Det er veldig fint å jobbe som et gift par. Hver av oss har mye essensiell erfaring, og vi dekker helt ulike deler av selskapets behov i godt tospann. Men det mest interessante er kanskje at vi har måtte lære oss å krangle! Vi er oppi hverandre hver dag, og vi er svært ulike personer. Så vi trenger å blåse ut av og til, og da må vi ha spilleregler. Vi må gjøre opp raskt, og ikke bære nag. Og skille mellom faglig diskusjon og irritasjon på grunn av dagsform. 

– Jeg er f. eks ikke i mitt ess før to kopper kaffe er inntatt om morgenen. Ingen av oss synes det er topp å diskutere jobb etter klokken sju om kvelden, så det er ikke lov. 

– I tillegg  må vi regelmessig på date og snakke om helt andre ting. Det er kanskje det viktigste, og anbefales alle par, om man jobber sammen eller ikke.

- Vi havner i et rart, men potent sted i markedet med produktene våre. Elektrikeren er den viktigste for oss, hvor kjennskap og fortrolighet med Kjaer + Loege er avgjørende. Men bestillingene kommer også fra interiørarkitekten, fra entreprenøren, fra kjøkkenprodusenten og fra arkitekten, så vi opplever mange innganger til både privat og proff-markedet, sier Lars
- Vi havner i et rart, men potent sted i markedet med produktene våre. Elektrikeren er den viktigste for oss, hvor kjennskap og fortrolighet med Kjaer + Loege er avgjørende. Men bestillingene kommer også fra interiørarkitekten, fra entreprenøren, fra kjøk

Stadig flere prosjekter

I tillegg til alle privatkundene som tar direkte kontakt, har selskapet flere store proff-prosjekter de både er installert i, og som er i kjømda, forteller han. 

– Prosjektlederne i kontorbygg eller restaurant synes dette er gøy, for kunden, eller brukerne av byggene blir både begeistret og litt stolte når såpass unike produkter kommer opp. Og vi merker at de preger rommet mer enn man skulle tro. De synes, og de binder sammen rommet slik at de virker som en, sammenhengende del av interiør-designet.

Akkurat det er ganske interessant, mener han. For ved installasjon må ofte elektriker minimere antall synlige punkter av nettopp design-hensyn, mens når KLOSS kommer på veggen, er det plutselig ikke lenger et problem.

– De skal stå fremme og vises, som er hele ideen bak produktene. Da blir de faktisk, og dette slo meg først langt utpå året, mer anvendelige og praktiske. De står der du trenger dem, rett over kjøkkenbenken eller til og med midt på veggen. Vi er nå, for eksempel, i dialog med flere kjøkkenleverandører som er interessert i å inkludere våre produkter i sine leveranser. Det er spennende!

Utviklere av el-produkter prøver vanligvis å gjøre dem så lite synlig som mulig. Kjaer + Loege går derimot motsatt vei; ved å gi dem møbelkvalitet og lar dem få en naturlig plass i rommet.
Utviklere av el-produkter prøver vanligvis å gjøre dem så lite synlig som mulig. Kjaer + Loege går derimot motsatt vei; ved å gi dem møbelkvalitet og lar dem få en naturlig plass i rommet.

Design har sin pris

– Mange er begeistret for at dette er solide, norske produkter. Men hvordan opplever dere betalingsviljen?

– Det er få som reagerer på prisene våre. Det er eksklusive og delvis håndlagde produkter i eik og betong, det er design, det er unikt. Designlinjen blir som et møbel i rommet, og da betaler man ofte 5 000,- til 15 000,- ekstra for å sikre gjennomført design. Eller sagt på en annen måte: Man får definitivt lys over stuebordet ved å montere et lysstoffrør i taket, men de fleste foretrekker å investere en god del mer for å få en fin taklampe i stedet.

De har likevel valgt å justere prisene ned underveis.

– Ja, vi oppdaget snart at kundene bestiller i snitt 5 produkter per prosjekt, som er økende. Da blir regnestykket litt annerledes enn om vi skulle prise enkeltproduktene som enkeltstående design-objekter. Det var etterspørsel etter større volum, rett og slett. Dermed fant vi rom for prising etter prosjektbehov, ikke for enkeltprodukt. Da økte salget ytterligere, og kundene kunne boltre seg mer med kombinasjoner av flere produkter.

– Vi har også inne større prosjekter som trenger mer enn 300 produkter, og da må vi selvsagt tilpasse oss prismessig i forhold til volumet.

- Designeren Antonio Cascos Chamizo har vært viktig for utviklingen av produktene. I dag består produktspekteret at dimmere, stikkontakter, USB C+C, lysbrytere og skjøteledninger i ulike varianter.
- Designeren Antonio Cascos Chamizo har vært viktig for utviklingen av produktene. I dag består produktspekteret at dimmere, stikkontakter, USB C+C, lysbrytere og skjøteledninger i ulike varianter.

Trigges av å skape

– Hva trigger dere mest med denne satsingen?

– For meg personlig ligger tilfredsstillelsen i å skape noe fra ingenting, selv om det tar mange år. Vi ser at utviklingen er positiv og at vi bygger et grunnlag for et trygt og tilfredsstillende liv, med potensial for svært gode resultater på sikt. 

Når vi har jobbet oss gjennom dette første halvåret, og har bygget et visst volum og skaffet oss verdifull innsikt. Den krevende jobben med salg og logistikk er forenklet,, og er nå rigget godt for vekst. Både banken og solide partnere er med oss, og vi salget øker taktfast. Vi har i tillegg noen veldig spennende samtaler med investorer.

– For Mette er det tilfredsstillelsen av å ha en visjon så mange år siden, som nå har materialisert seg. Ideen har blitt en bedrift, produkter, og ikke minst prosjekter der ideen som oppsto 11 år siden nå er unike og vakre produkter på vegger over hele Norge, snart også Skandinavia og Tyskland. Og visjonen stopper ikke der.

– Hvilke produkter er mest populære?

– Dimmere og stikkontakter, gjerne i fargen natur eik. Men rund stikkontakt i varm eik er ikke langt bak, og nå er det blitt bra fart i skjøteledningen i natur eik også, så det er fremdeles usikkert for oss hva som vil seile opp som vinneren.

– Hvit betong tenkte vi ville gå ganske tregt nå i starten, men det er flere kunder som liker det solide uttrykket og følelsen av ekte fiberbetong og god vekt, så her har vi også fått gode bestillinger.

Følger elektrikerne tett opp

Å følge opp elektrikerne som tar kontakt er en viktig del av hverdagslivet for gründerne. En både hyggelig og givende oppgave, påpeker han.

– Det resulterer i mange gode, relevante og entusiastiske samtaler. Vi har blant annet oppdaget en interessant tolknings-sak ang NEK 400 – 2022 under Tech 17, der elektrikeren av og til forbinder krav om antall stikk per løpemeter med at det må være x antall doble stikk. Men det må det jo ikke. Det gjelder stikkontakt-punkter. Våre to enkle stikk ved siden av hverandre tilfredsstiller kravet på samme nivå som et dobbelt stikk.

– I offentlige bygg er det ingen krav i denne forstand. Men det spørres såpass mye rundt dette at vi vurderer å utvikle et dobbelt stikk også i serien KLOSS.

Også skjøteledning er med i selskapets produktspekter.
Også skjøteledning er med i selskapets produktspekter.

Ambisjoner for framtiden

Kjaer + Loege har nylig styrket organisasjonen ytterligere ved å annonsere et nytt styre. Med Ove Rogne som styreleder og Frida Oddsdottir og Tom Ivar Tjessem Junker som nye styremedlemmer, har selskapet fått med seg sterke aktører med solid erfaring, og som vil bidra til vår videre vekst. Over tid ønsker Kjaer + Loege å styrke samarbeidet med proffmarkedet og partnere, og la netthandel være et supplement, men ha gode partnere i elektrikerne og andre proff-aktører.

– Selv om vi bare er to, med noen fantastiske gode hjelpere, vokser salget i økende tempo og i flere retninger. Vi har til og med salgsarbeid på gang i Tyskland med noen fine samarbeidspartnere. Vi er utstilt i Hamburg, diskuterer et hotellprosjekt der, og blir representert på messe i München.

Men det største fokuset er i Norge, understreker han.

– Siden vi har så mange inngangspunkter, er vi også hos interiør-forhandlere. At vi nettopp kom inn på Illums Bolighus i Vika, Oslo, er stort for oss. Illums er såpass kjent interiør-kjede, at referansen i seg selv gjør det lettere for elektrikeren og oss å kvalitetsstemple også design-elementet i produktene for kundene. Folk kjenner til og stoler på Illums Bolighus. Og vi er stolte av å være solgt der også. 

– I tillegg er vi i salg og er utstilt både i Trondheim og Kristiansand. Vi sprer oss med andre ord godt ut, og står på for å få ut produktene også i Nord og i Vest.

– Hvor tenker du selskapet er om fem år?

– Da er vi etablert med sunn økonomi i Norge, Tyskland, Sverige og Danmark. Så får tiden vise om vi fortsatt er en liten, norsk bedrift eller et stort internasjonalt selskap med hjelp av investorer. Det som er viktig for oss, er at våre designprodukter er et naturlig og tilgjengelig alternativ på disse markedene både for private, næringslivet og offentlige utbyggere – og vi har en plan for hvordan vi skal komme dit!

Hvordan blir sommeren for dere? Tid til annet enn å jobbe?

– Ja, vi drar til Sørlandet og skal makse sørlandsopplevelsen for minstedatteren. Plukke krabber og blåskjell, cruise sakte i skjærgården, bade, gå i dyreparken...

Men det blir ikke bare avslapping, innrømmer han gjerne.

– Vi kommer til å være tilgjengelige hele sommeren, og det blir nok litt jobb hver dag. Men det gjør ingenting. Det er veldig hyggelig med samtaler med kunder og elektrikere, og det er konsekvensen av å bygge sten på sten!