"ELKO One" er den viktigste innovasjonen til virksomheten på over 20 år. Den består av 64 produkter utviklet i tett samarbeid med elektrikere, forbrukere, arkitekter og interiørdesignere. Mange millioner kroner er spyttet inn, både i produktutviklingsprosessen og rebranding.

– Bak alt ELKO gjør, ligger det et sterkt ønske om å hjelpe elektrikere med å jobbe mer effektivt og å gjøre arbeidshverdagen deres enklere. Derfor har de vært hovedmålgruppen vår i denne prosessen. Vi har også testet produktene på arkitekter, interiørdesignere og ikke minst forbrukere, men for oss er det viktigst hva fagfolkene mener. Det er de som tross alt skal installere kontaktene og gjøre dem nyttige for forbrukerne, sier Geir Arne Erikstad, Vice President i ELKO AS.

De nye stikkontaktene har blant annet en ny hurtigklemme, som gjør installasjonen raskere og tryggere. 

– Innstikkterminalene med hurtigklemme gjør installasjonene kjappere og mindre irriterende. De forenkler demonteringen av ledningene uten at man trenger å bruke skrutrekker, ofte er det jo et problem at det er trangt i boksen slik at ledningene spretter ut, mener Fredrik Friis Nielsen.

Allerede i salg

Begge er til stede under Eliaden på Lillestrøm, der de smilende går rundt på ELKO-standen for å presentere de splitter nye produktene. Egentlig er det premiere under konferansen, men leverandøren har faktisk tjuvstartet.

– Vi har gledet oss veldig lenge til dette øyeblikket. Det er en betydelig investering for oss, og vi har allerede startet salget til elektrogrossistene. Mottakelsen har vært svært god. Det er en mye bedre prosess enn å presentere produkter man ikke helt vet når kommer i salg, mener Erikstad.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Fredrik Friis Nielsen og Geir Arne Erikstad, på standen til Elko på Eliaden. Bak oppe på veggen ser vi flere av de som har vært med på å gi innspill til den nye produktserien til Elko. 

Designet har slanke rammer som skaper en flytende effekt mot veggen og passer godt både for boliger, mindre bygninger og hoteller. Fredrik Friis 
Nielsen bekrefter at det allerede finnes boligprosjekter som har fått installert de nye stikkontaktene.

– Ja, jeg har montert dem, og de funker. Jeg synes det er veldig gøy å engasjere meg i nye produkter, og her må vi bruke litt mer tid til planlegging for å selge inn nytt design til sluttbrukerne, sier han.

Miljøargumentet er også med

One-serien selges uten enkeltrammer. Dermed kjøper man kun det som trengs for installasjonen og unngår at enkeltrammer som ikke benyttes blir kastet. ELKO selv har anslått at dette kan redusere svinn av ca. 30 prosent enkeltrammer, og dermed spare miljøet for 25 tonn CO2 årlig. Alle de estetiske delene er laget av resirkulert plast, der de hvite produktene er laget av 40 prosent resirkulert materiale og de sorte produktene består av 95 prosent resirkulert materiale.

– De er miljøvennlige, men vi har også forsøkt å gjøre designet så usynlig som mulig. Det er myke former, det er ikke et behov for ekstra lakkering etter støping, og vi har gjort fargen mer motstandsdyktig, slik at produktene holder seg hvite over tid. Hypermoderne retrodesign kaller interiørarkitektene det vi her har laget, sier Geir Arne Erikstad i i ELKO AS.